Prosumpcjonizm pop-przemysłów – raport z badań

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Prosumpcjonizm pop-przemysłów – raport z badań

Prosumpcjonizm pop-przemysłów – raport z badań

10.01.14

W jaki sposób polscy producenci popkultury podchodzą do jej marketingu. Czy w Polsce kultura popularna jest dla firm okazją do zaangażowania konsumenta w proces twórczy. Czy mamy do czynienia z tak zwanym prosumpcjonizmem, czyli stymulowaniem i wykorzystywaniem przez firmy aktywności oraz zaangażowania odbiorców.

Raport dotyczy badań przeprowadzonych przez grupę naukowców pod hasłem „Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej”, finansowanych z grantu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu „Obserwatorium kultury”. Celem badawczym grupy naukowców było pokazanie, na ile polskie przemysły pop-kulturowe, czyli wydawcy gier, komiksów, książek, filmów, seriali TV i muzyki, angażują fanów w wytwarzanie i promowanie swoich produktów oraz jak ta współpraca kształtuje się w odniesieniu do poszczególnych branż.

Dogłębnej analizie zostały poddane treści różnych tytułów popkulturowych, takich jak: gry: Wiedźmin, Dead Island, Sniper: Ghost Warrior; wydawnictw: Wilq, Jeżycjada, Żaby i anioły; filmów: Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć, Jesteś Bogiem, Mój rower; seriali: Pierwsza miłość, Ranczo, M jak miłość; zespołów muzycznych: T.Love, Hey, Luxtorpeda. Przebadano również wirtualne społeczności – głównie te skupione na Facebooku – fanów tych tytułów. Zostały przeprowadzone wywiady pogłębione m.in. z prezesami firm produkujących wspomniane tytuły.

Badania są innowacyjne, ponieważ zbadane zostało zjawisko, którym do tej pory się w Polsce nie zajmowano. Obejmują obszar szeroko rozumianych: kultury, marketingu i ekonomii. Projekt pokazał, w jaki sposób polscy producenci popkultury podchodzą do jej marketingu. Czy w Polsce kultura popularna jest dla firm okazją do zaangażowania konsumenta w proces twórczy. Czy mamy do czynienia z tak zwanym prosumpcjonizmem, czyli stymulowaniem i wykorzystywaniem przez firmy aktywności oraz zaangażowania odbiorców. Prosumpcjonizm ma na celu uzyskanie dostępu do masy osób, za darmo pracujących na rzecz danej marki medialnej. Okazało się, że działania prosumenckie wciąż są – w przypadku wszystkich badanych branż – najczęściej inicjowane oddolnie przez samych konsumentów. Można mówić o niewykorzystanym potencjale prosumenckim tkwiącym w odbiorcach. Zaangażowanie i zapał nabywców często w niewielkim lub w żadnym stopniu nie są wykorzystywane przez wytwórców.

Kto może skorzystać z przeprowadzonych przez Fundacje badań? Każdy, ponieważ każdy z nas jest konsumentem, a wielu także pełni funkcję producentów i wytwórców.

„Prosumpcjonizm pop-przemysłów.
Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej” - badania do pobrania.


Źródło: wiedzalokalna.pl




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!