Rozmowy
O pracy twórczej, rzemiośle i artystycznych zmaganiach. O rozterkach w kulturze i jej losach w sieci, rozmawiamy z twórcami kultury.
Paczka gier – czyli płać ile chcesz

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Paczka gier – czyli płać ile chcesz

Paczka gier – czyli płać ile chcesz

W tym roku ruszył nowy polski projekt, promujący rodzime gry niezależne. Games Rage - to pierwszy pakiet typu „płać ile chcesz”. Pomysłodawcami przedsięwzięcia są: Jakub Wójcik, właściciel portalu 1ndieworld.com oraz Tomek Stachewicz i Michał Michalski odpowiedzialni za Music Rage, Book Rage oraz Comics Rage – podobne inicjatywy związane z muzyką, książkami oraz komiksami.

Sebastian Nanasik: Czym jest paczka Games Rage?

Jakub Wójcik: Games Rage jest to pierwsza polska akcja typu „płać ile chcesz”. Każdy użytkownik może wpłacić dowolną kwotę (zaczynając już od 1$) za pakiet dostępnych tytułów. W przypadku Games Rage przy wpłacie $1 kupujący otrzymają cztery tytuły, natomiast w momencie wpłaty powyżej średniej odblokuje się piąta produkcja. Cała akcja trwa przez 14 dni. Dodatkowo, każda produkcja będzie wolna od zabezpieczeń DRM oraz otrzyma materiały ekskluzywne, takie jak: ścieżki dźwiękowe, tapety itp.

Sprzedaż zestawów gier (potocznie bundle) jest na świecie bardzo popularna, jednak wasza inicjatywa jest pierwszą tego typu w naszym kraju. Jak to się stało, że wpadliście na taki pomysł?

Obecnie cyfryzacja poszła tak do przodu, że mamy coraz więcej platform zajmujących się dystrybucją gier, e-booków czy filmów drogą internetową. Pierwsza akcja sprzedaży zestawów gier metodą „płać ile chcesz” odbyła się w 2010 roku. Pomysłodawcą była ekipa Humble Indie Bundle (przekształcona potem w Humble Bundle), która w maju 2010 roku przygotowała paczkę Humble Indie Bundle 1. Pakiety zostały sprzedane w ilości 138 813 sztuk, natomiast cały przychód wynosił 1,27 mln $. Od tego momentu nastąpiło bum na tzw. bundle. Próby stworzenia pierwszej polskiej paczki powstały już w zeszłym roku, jednak potrzebowałem odpowiednich osób, które były w stanie mi w tym pomóc. Dopiero w tym roku udało mi się porozumieć z ekipą stojącą za Book Rage oraz Music Rage. W niecałe 3 miesiące udało nam się wcielić w życie nasz pomysł. Oczywiście chcieliśmy, żeby nasz zestaw czymś się wyróżniał, dlatego też w każdej naszej paczce będzie jakiś polski akcent.

Czy tworzenie paczek dla twórcy niezależnego jest szybkim sposobem na powiększenie słupków sprzedaży czy może jest to jednak forma reklamy, która daje szansę na znalezienie większej liczby klientów?

Możemy zauważyć, że coraz więcej twórców decyduje się na udział w takiej sprzedaży. Co najważniejsze, są to nie tylko twórcy niezależni ale również m.in. Electronic Arts oraz THQ. Uważam, iż głównym czynnikiem jest chęć zareklamowania swoich produktów, natomiast kwestia finansowa schodzi na drugi plan. Sama sprzedaż paczek tworzonych przez Humble Bundle pokazuje, jak wielką popularnością cieszy się ta forma dystrybucji.

Pod jakim kątem wybieraliście produkcje do pierwszej paczki? Autorzy zgłaszali się do Was, czy to Wy pisaliście do zainteresowanych?

W przypadku pierwszej paczki sami musieliśmy zgłaszać się do producentów, ponieważ wiele osób nie miało pojęcia o naszym projekcie. Po sukcesie debiutanckiego zestawu otrzymujemy bardzo dużo wiadomości zarówno od polskich jak i zagranicznych autorów odnośnie udziału w naszym projekcie. Drugi zestaw został praktycznie złożony z propozycji, które otrzymaliśmy od producentów.

Games Rage będzie cykliczną akcją?

Staramy się, aby nasze trzy główne projekty – Book Rage, Comics Rage oraz Games Rage były cykliczne. Naszym marzeniem jest to, aby jedna paczka pojawiała się raz na trzy miesiące, dzięki czemu moglibyśmy rocznie wypuszczać po cztery zestawy z każdego działu. Jednak jest to bardzo trudne, ponieważ jest to nasze hobby, a nie stała praca.

Stworzyliście również edycje książkowe (Book Rage) oraz muzyczne (Music Rage). Jak na tle Waszych poprzednich projektów wyglądała sprzedać pierwszej paczki z grami?

Do tej listy należy jeszcze dodać nasz najnowszy projekt – Comics Rage – zajmujący się sprzedażą komiksów. Dotychczas najlepszą sprzedażą może poszczycić się ostatni zestaw książkowy – Światy Zajdla – który przyciągnął ponad 5 tysięcy chętnych. Pierwsza paczka gier komputerowych znalazła 4700 nabywców, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na debiutancki zestaw. Natomiast jeżeli chodzi o drugi zestaw jest już słabiej. Dobraliśmy tytuły trochę mniej znane i jak widać przełożyło się to na sprzedaż. Jednak do końca zostało jeszcze kilka dni i liczymy na to, że przekroczymy 1000 sprzedanych paczek.

Większość gier w bundle sprzedawana jest bez żadnych zabezpieczeń (DRM-Free). Jak sprzedaż produkcji wygląda pod względem legalności?

Początkowym założeniem sprzedaży bundle było to, aby produkcje były wieloplatformowe (Microsoft Windows, OS X i Linux), pozbawione zabezpieczeń DRM i wyprodukowane przez niezależnych producentów. Z biegiem czasu oczywiście to się zmieniło ze względu na dodawanie kluczy do platformy Steam. My również staraliśmy się, aby gracze otrzymali produkcje nie mające żadnych zabezpieczeń, ponieważ jest to spore ułatwienie dla kupujących. Jeżeli chodzi o kwestię legalności – pakiety dostępne są do nabycia przez okres dwóch tygodni. Nabywcy mogą ustalić, ile chcą zapłacić za pakiet oraz rozdysponować pieniądze pomiędzy twórców gier, naszą akcję oraz organizację charytatywną.

Czy w Waszych paczkach będą tylko i wyłącznie polskie gry, czy myślicie również o produkcjach zagranicznych?

Przede wszystkim skupiamy się na polskich produkcjach i to właśnie nasi rodzimi autorzy mają u nas pierwszeństwo. Jednak nie zamykamy się na twórców zagranicznych wręcz przeciwnie. Wystarczy, że dana produkcja nam się spodoba i zostanie przez naszą ekipę zaakceptowana. Praktycznie każdy ma szansę na udział w naszej akcji.

Skąd bierzecie materiały do swoich paczek? Dostajecie je bezpośrednio od autorów, czy musicie sami ich szukać?

Każdy producent ma podpisaną z nami umowę, w której określone są konkretne zasady. Autorzy udostępniają nam licencje na swoje produkcje na okres 14 dni, dzięki czemu możemy legalnie prowadzić naszą sprzedaż. Dodatkowo otrzymujemy materiały ekskluzywne w postaci soundtracków, tapet itp. Oczywiście wszystkie te rzeczy również otrzymujemy bezpośrednio od producentów bądź wydawców.

Kiedy możemy spodziewać się kolejnej edycji Games Rage?

W tym momencie trwa nasz drugi zestaw. Po jego zakończeniu spokojnie siądziemy do stołu i porozmawiamy na temat plusów i minusów tej paczki. Znamy już wstępne błędy jakie popełniliśmy i zamierzamy je poprawić w najbliższym czasie. Tak jak wcześniej wspomniałem chcemy aby sprzedaż Games Rage odbywała się cyklicznie. Wstępnie wystartujemy z następnym zestawem już w kwietniu.


Rozmawiał Sebastian Nanasik
fot. Jakub Wójcik

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. 2006.90.631 ze zm.) Fundacja Legalna Kultura w Warszawie wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody Fundacji jest zabronione.



Do góry!