Wspólne sprawy
CZYTELNIA KULTURALNA
/ Wspólne sprawy
Kreatywna Europa czeka na wnioski
11.12.14
Unijny program zaplanowany na lata 2014-2020 wspiera europejskie działania z sektorów audiowizualnego, kultury i kreatywnych. Składa się on z trzech komponentów: MEDIA, Kultura oraz części międzysektorowej z nowym instrumentem finansowym (od 2016 r.). Aktualnie zostały otwarte nowe nabory wniosków w komponencie Kultura:
• Tłumaczenia Literackie – termin składania aplikacji: 4 lutego 2015
• Platformy Europejskie – termin składania aplikacji: 25 lutego 2015
Najbliższe terminy składania aplikacji w ramach komponentu MEDIA:
• TV programming – termin składania aplikacji: 13 stycznia 2015
• Development- projekt pojedynczy – termin składania aplikacji: 15 stycznia 2015
• Dostęp do rynków – termin składania aplikacji: 22 stycznia 2015
• Development- pakiet projektów – termin składania aplikacji: 6 lutego 2015
• Development gier video – termin składania aplikacji: marzec 2015
• Międzynarodowe fundusze koprodukcyjne – termin składania aplikacji: marzec 2015
• Rozwój widowni – termin składania aplikacji: marzec 2015
Pierwszy rok komponentu Kultura
Celem projektów realizowanych w ramach komponentu Kultura jest m.in. promocja europejskiej kultury i sztuki, zwiększanie mobilności artystów i dzieł europejskich, budowanie współpracy kulturalnej na poziomie ponadnarodowym oraz rozwijanie europejskiej publiczności. W marcu 2014 odbyły się pierwsze nabory do czterech obszarów, a w sierpniu EACEA ogłosiła pierwsze wyniki. 5 Platformy Europejskich otrzymało dofinansowanie na działania związane z promocją młodych talentów, na łączną kwotę ok. 2,3 mln euro. Wśród członków nagrodzonych platform znalazło się 5 organizacji z Polski. Na działania realizowane przez Sieci Europejskie złożonych zostało 58 wniosków, z czego dotację otrzymały 22 projekty. Blisko 40 mln euro zostało rozdysponowanych na Projekty Współpracy Europejskiej. W ramach kategorii 1 (projekty na mniejszą skalę) dofinansowanie otrzymały 43 projekty w tym 9 projektów, w których polskie instytucje i organizacje występują w roli partnerów. Wśród dofinansowanych projektów w ramach tego obszaru znalazł się projekt ACTIVATOR – the culture for space, space for the culture, którego liderem jest Fundacja Vox-Artis Promocja Polskiej Sztuki Współczesnej. Natomiast w ramach kategorii 2 (projekty na większą skalę) wybranych zostało 21 projektów, w których partnerami jest 7 polskich podmiotów kulturalnych. Dwa polskie projekty otrzymały grant na realizację projektów z zakresu Tłumaczeń Literackich.
Pierwszy rok komponentu MEDIA
W ramach komponentu MEDIA istnieje 14 schematów dofinansowań skierowanych do profesjonalistów sektora audiowizualnego: producentów filmów i gier video, dystrybutorów, agentów sprzedaży, organizatorów szkoleń, festiwali filmowych, targów branżowych, wydarzeń budujących i rozwijających widownię filmów europejskich oraz projektów współpracy między inicjatywami edukacyjnymi, twórców platform internetowych przeznaczonych dla profesjonalistów z branży audiowizualnej oraz kin promujących repertuar kontynentalny. Jego celem jest wsparcie i promocja europejskiej kultury audiowizualnej, zwiększenie cyrkulacji dzieł europejskich, profesjonalizacja sektora audiowizualnego oraz pomoc w stawieniu czoła wyzwaniom rewolucji cyfrowej i globalizacji.
Do tej pory 54 projekty audiowizualne z Polski otrzymały dofinansowanie o łącznej wartości 4 050 439 mln euro na realizację swoich projektów (dane pochodzą z 5 grudnia 2014 r.). Wśród nich znalazły się międzynarodowe festiwale filmowe organizowane w kraju, jak: Planet+ DOC Film Festival, MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, MFF Filmowy TOFIFEST, MFF Młodego Widza Ale Kino!, MFF Etiuda & Anima, MFF Camerimage, targi fimowe CentEast Market oraz warsztaty ScripTeast i EKRAN +, jak również liczne projekty związane z dystrybucją europejskich filmów niekrajowych, dostępem do rynku audiowizualnego, developmentem filmów i gier video. Pośród tych projektów znalazł się m.in. ostatni film Agnieszki Zwiefki „The Queen of Silence” (AKA „Królowa Pik”), który miał swoją premierę na największym międzynarodowym festiwalu filmów dokumentalnych w Amsterdamie – IDFA i uplasował się na drugim miejscu pod względem oglądalności na Docs for Sale.
Pierwszy rok Creative Europe Desk Polska*
Podsumowując pierwszy rok należy wspomnieć o wydarzeniach, które były organizowane w 2014 roku przez Creative Europe Desk Polska na terenie całego kraju i przyczyniły się do szerokiej promocji programu. Wśród nich znalazły się m.in.:
• Akademia Doskonałego Projektu – cykl 12 szkoleń skierowany do osób działających w sektorach kultury i kreatywnych pracujących nad rozwojem projektu;
• Culture Around: European Coference on Culture Marketing – konferencja poświęcona strategiom działania przy realizacji projektów z dziedziny kultury;
• Co łatwiej wypromować: trylogię millenium czy dokument nagrodzony na IDFIE? –seminarium poświęcone strategiom budowania publiczności;
• Film Marketing. When does it start and does it ever end? Creative film marketing strategies –wykłady na temat form promocji filmu połączone z sesją pitchingową;
• Frontem do Widza – wykłady i warsztaty poświęcone aspektom rozwijania publiczności i marketingu filmowego, które odbyły się podczas Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni;
• Game Story. Między grą a filmem – seminarium poświęcone relacjom pomiędzy światem filmowym a sektorem gier viedo.
Creative Europe Desk Polska było także współorganizatorem mi.in. : III Światowej Konferencji Scenarzystów, Emerging Producers w Jihlavie, MAIA workshops 3, SOFA (School of Film Agents), Studia Nowe Horyzonty podczas MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
*Creative Europe Desk Polska - biuro reprezentujące Program Kreatywna Europa w Polsce, oferuje konsultacje dla osób zainteresowanych składaniem wniosków, wspiera instytucje aplikujące w poszukiwaniu partnerów zagranicznych oraz dostarcza na bieżąco informacje o programie. Ponadto w ramach zwiększania kompetencji odbiorców CED Polska organizuje warsztaty, szkolenia i konferencje z zakresu sektora kultury, kreatywnego oraz audiowizualnego. CED Polska współpracuje aktywnie z podmiotami realizującymi projekty współfinansowane ze środków programu Kreatywna Europa, uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez regionalne i lokalne instytucje oraz skierowanych do profesjonalistów sektora audiowizualnego, kulturalnego oraz kreatywnego.
Szczegółowe informacje o Programie Kreatywna Europa oraz najbliższych naborach wniosków znajdują się na stronie: www.kreatywna-europa.eu oraz na www.facebook.com/kreatywnaeuropa
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
- Czytelnia kulturalna
- > Wspólne sprawy
- Archiwum
- Rozmowy
- Łyk sztuki do kawy
- Polecamy
- Badania i raporty