Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Kreatywna Europa czeka na wnioski

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Kreatywna Europa czeka na wnioski

Kreatywna Europa czeka na wnioski

11.12.14

Unijny program zaplanowany na lata 2014-2020 wspiera europejskie działania z sektorów audiowizualnego, kultury i kreatywnych. Składa się on z trzech komponentów: MEDIA, Kultura oraz części międzysektorowej z nowym instrumentem finansowym (od 2016 r.).  Aktualnie zostały otwarte nowe nabory wniosków w komponencie Kultura:

•    Tłumaczenia Literackie – termin składania aplikacji: 4 lutego 2015
•    Platformy Europejskie – termin składania aplikacji:  25 lutego 2015

Najbliższe terminy składania aplikacji w ramach komponentu MEDIA:

•    TV programming – termin składania aplikacji: 13 stycznia 2015
•    Development- projekt pojedynczy – termin składania aplikacji: 15 stycznia 2015
•    Dostęp do rynków – termin składania aplikacji: 22 stycznia 2015
•    Development- pakiet projektów – termin składania aplikacji: 6 lutego 2015
•    Development gier video – termin składania aplikacji: marzec 2015
•    Międzynarodowe fundusze koprodukcyjne – termin składania aplikacji: marzec 2015
•    Rozwój widowni – termin składania aplikacji: marzec 2015

Pierwszy rok komponentu Kultura

Celem projektów realizowanych w ramach komponentu Kultura jest m.in. promocja europejskiej kultury i sztuki, zwiększanie mobilności artystów i dzieł europejskich, budowanie współpracy kulturalnej na poziomie ponadnarodowym oraz rozwijanie europejskiej publiczności. W marcu 2014 odbyły się pierwsze nabory do czterech obszarów, a w sierpniu EACEA ogłosiła pierwsze wyniki.  5 Platformy Europejskich otrzymało dofinansowanie na działania związane z promocją młodych talentów, na łączną kwotę ok. 2,3 mln euro. Wśród członków nagrodzonych platform znalazło się 5 organizacji z Polski. Na działania realizowane przez Sieci Europejskie złożonych zostało 58 wniosków, z czego dotację otrzymały 22 projekty. Blisko 40 mln euro zostało rozdysponowanych na Projekty Współpracy Europejskiej. W ramach kategorii 1 (projekty na mniejszą skalę) dofinansowanie otrzymały 43  projekty w tym 9 projektów, w których polskie instytucje i organizacje występują w roli partnerów. Wśród dofinansowanych projektów w ramach tego obszaru znalazł się projekt ACTIVATOR – the culture for space, space for the culture, którego liderem jest Fundacja Vox-Artis Promocja Polskiej Sztuki Współczesnej. Natomiast w ramach kategorii 2 (projekty na większą skalę) wybranych zostało 21 projektów, w których partnerami jest 7 polskich podmiotów kulturalnych.  Dwa polskie projekty otrzymały grant na realizację projektów z zakresu Tłumaczeń Literackich.

Pierwszy rok komponentu MEDIA

W ramach komponentu MEDIA istnieje 14 schematów dofinansowań skierowanych do profesjonalistów sektora audiowizualnego: producentów filmów i gier video, dystrybutorów, agentów sprzedaży, organizatorów szkoleń, festiwali filmowych, targów branżowych, wydarzeń budujących i rozwijających widownię filmów europejskich oraz projektów współpracy między inicjatywami edukacyjnymi, twórców platform internetowych przeznaczonych dla profesjonalistów z branży audiowizualnej oraz kin promujących repertuar kontynentalny. Jego celem jest wsparcie i promocja europejskiej kultury audiowizualnej, zwiększenie cyrkulacji dzieł europejskich, profesjonalizacja sektora audiowizualnego oraz pomoc w stawieniu czoła wyzwaniom rewolucji cyfrowej i globalizacji.

Do tej pory 54 projekty audiowizualne z Polski otrzymały dofinansowanie o łącznej wartości 4 050 439 mln euro na realizację swoich projektów (dane pochodzą z 5 grudnia 2014 r.). Wśród nich znalazły się międzynarodowe festiwale filmowe organizowane w kraju, jak: Planet+ DOC Film Festival, MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, MFF Filmowy TOFIFEST, MFF Młodego Widza Ale Kino!, MFF Etiuda & Anima, MFF Camerimage, targi fimowe CentEast Market oraz warsztaty ScripTeast i EKRAN +, jak również liczne projekty związane z dystrybucją europejskich filmów niekrajowych, dostępem do rynku audiowizualnego, developmentem filmów i gier video. Pośród tych projektów znalazł się m.in. ostatni film Agnieszki Zwiefki „The Queen of Silence” (AKA „Królowa Pik”), który miał swoją premierę na największym międzynarodowym festiwalu filmów dokumentalnych w Amsterdamie – IDFA i uplasował się na drugim miejscu pod względem oglądalności na Docs for Sale.

Pierwszy rok Creative Europe Desk Polska*

Podsumowując pierwszy rok należy wspomnieć o wydarzeniach, które były organizowane w 2014 roku przez Creative Europe Desk Polska na terenie całego kraju i przyczyniły się do szerokiej promocji programu. Wśród nich znalazły się m.in.:
•    Akademia Doskonałego Projektu – cykl 12 szkoleń skierowany do osób działających w sektorach kultury i kreatywnych pracujących nad rozwojem projektu;
•    Culture Around: European Coference on Culture Marketing – konferencja poświęcona strategiom działania przy realizacji projektów z dziedziny kultury;
•    Co łatwiej wypromować: trylogię millenium czy dokument nagrodzony na IDFIE? –seminarium poświęcone strategiom budowania publiczności;
•    Film Marketing. When does it start and does it ever end? Creative film marketing strategies –wykłady na temat form promocji filmu połączone z sesją pitchingową;
•    Frontem do Widza – wykłady i warsztaty poświęcone aspektom rozwijania publiczności i marketingu filmowego, które odbyły się podczas Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni;
•    Game Story. Między grą a filmem – seminarium poświęcone relacjom pomiędzy światem filmowym a sektorem gier viedo.

Creative Europe Desk Polska było także współorganizatorem mi.in. : III Światowej Konferencji  Scenarzystów, Emerging Producers w Jihlavie, MAIA workshops 3, SOFA (School of Film Agents), Studia Nowe Horyzonty podczas MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

*Creative Europe Desk Polska - biuro reprezentujące Program Kreatywna Europa w Polsce, oferuje konsultacje dla osób zainteresowanych składaniem wniosków, wspiera instytucje aplikujące w poszukiwaniu partnerów zagranicznych  oraz dostarcza na bieżąco informacje o programie. Ponadto w ramach zwiększania kompetencji odbiorców CED Polska organizuje warsztaty, szkolenia i konferencje z zakresu sektora kultury, kreatywnego oraz audiowizualnego.  CED Polska współpracuje aktywnie z podmiotami realizującymi projekty współfinansowane ze środków programu Kreatywna Europa, uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez regionalne i lokalne instytucje oraz skierowanych do profesjonalistów sektora audiowizualnego, kulturalnego oraz kreatywnego.

Szczegółowe informacje o Programie Kreatywna Europa oraz najbliższych naborach wniosków znajdują się na stronie: www.kreatywna-europa.eu oraz na www.facebook.com/kreatywnaeuropa




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!