Wspólne sprawy
CZYTELNIA KULTURALNA
/ Wspólne sprawy
Wydawcy walczą z nielegalnym udostępnianiem treści
13.01.15
Najwięksi polscy wydawcy prasowi jednoczą się w imię walki z kradzieżą treści w internecie. Pod patronatem Izby Wydawców Prasy precyzują zasady wykorzystywania treści dziennikarskich publikowanych w gazetach i na stronach internetowych. Zakreśla ona granice dozwolonego użytku, cytowania i omawiania tekstów.
Działanie wydawców prasy to reakcja na plagę łamania praw autorskich na stronach internetowych m.in. poprzez udostępnianie nieograniczonej liczbie użytkowników pełnego wydania gazety, publikowanie omówień lub streszczeń arykułów, czy choćby naruszanie dobrych praktyk dziennikarskich poprzez niedodawanie linku do strony internetowej. Nowe rozwiązania przeciwdziałać mają także coraz częstszej praktyce tzw. press clipingu czyli nielicencjonowaego rozpowszechniania całych tekstów w ramach komercyjnych usług monitoringu mediów.
Zdaniem wydawców nieuczciwe praktyki wynikające z nadinterpretacji zapisów Prawa Autorskiego o dozwolonym użytku oraz tzw. wyjątku prasowym prowadzą do zaburzenia równowagi ekonomicznej na rynku, gdyż korzyści z rozpowszechniania twórczości dziennikarzy tylko w części płyną do wydawców, a zatem w niewielkim stopniu mogą być reinwestowane w dalszą twórczość.
W związku z powyższym 27 największych tytułów prasowych zdecydowało się na wprowadzenie nowego regulaminu korzystania z artykułów, który doprecyzowuje zapisy prawa autorskiego tak, by przeciwdziałać nadużyciom.
Zgodnie z nowym regulaminem wydawcy zamieszczać będą przy tekstach oznaczenia © oraz ®. Pierwsze z nich jednoznacznie określać ma przysługujące wydawcy prawa do tekstu i ozaczać absolutny zakaz kopiowania jego treści, drugie - informować o możliwości kopiowania po uiszczeniu stosowanej opłaty. Jednocześnie wprowadzony ma zostać monitoring stron internetowych, który pozwoli na wyłapanie instytucji i osób kradnących treści.
Nowe regulacje nie zmieniają nic w sposobie korzystania z tekstów przez zwykłych czytelników. Nie mają wpływu na przeglądanie i czytanie treści oraz ich linkowanie w serwisach społecznościowych takich, jak facebook czy twitter.
Inicjatorami akcji są Polska Agencja Prasowa, "Dziennik Gazeta Prawna", "Parkiet", "Puls Biznesu", "Rzeczpospolita", dzienniki regionalne Polskapresse i Mediów Regionalnych, "Tygodnik Powszechny" oraz Izba Wydawców Prasy.
Ze szczegółowymi zapisami regulaminu można zapoznać się na stronie IWP. Zobacz...
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
- Czytelnia kulturalna
- > Wspólne sprawy
- Archiwum
- Rozmowy
- Łyk sztuki do kawy
- Polecamy
- Badania i raporty