Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Piątek światowym dniem premier muzycznych

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Piątek światowym dniem premier muzycznych

Piątek światowym dniem premier muzycznych

06.07.15

Od 10 lipca światowe premiery muzyczne we wszystkich krajach będą ukazywać się tego samego dnia. Projekt światowego dnia premier muzycznych zakłada, że w każdym kraju nowe albumy i single będą ukazywały się w piątki o godz. 00:01 lokalnego czasu. Dotyczy to zarówno internetowych serwisów muzycznych, jak i tradycyjnych sklepów i oznacza, że od tego momentu sprzedawcy detaliczni nośników fizycznych i muzyki cyfrowej będą mogli sprzedawać nowości.

Do tej pory nowe utwory i albumy ukazywały się w poszczególnych krajach w różnych dniach tygodnia – w poniedziałki we Francji i Wielkiej Brytanii, we wtorki w Stanach Zjednoczonych, w piątki w Australii i Niemczech, natomiast w Polsce nie było jednego dnia premier, daty ustalały wytwórnie indywidualnie.

Dlaczego wybrano piątek? Badania przeprowadzone wśród konsumentów wykazały, że piątek i sobota są dniami, w których najchętniej sięgaliby po nowe wydania muzyczne. Podczas weekendu sklepy muzyczne i serwisy online odnotowują największą liczbę klientów. To również czas największej aktywności w serwisach społecznościowych.

Skorzystać na tym mają przede wszystkim konsumenci. Wprowadzenie wspólnego dnia dla premier muzycznych rozwiąże problem frustracji z powodu wcześniejszych premier w innych krajach. Po drugie, zdaniem pomysłodawców światowy dzień premier to dzień celebrowania muzyki – okazja do wykreowania atmosfery ekscytacji i oczekiwania na nowe utwory. Po trzecie, światowy dzień premier pozwoli zredukować piractwo poprzez ograniczenie luki powstałej na skutek różnicy pomiędzy datami premier w poszczególnych krajach.

-
„Piątki z nową muzyką” to wyjątkowy projekt. Zaangażowało się w niego 45 krajów, co daje niespotykaną wcześniej na rynku muzycznym skalę. Współpraca przedstawicieli branży muzycznej z wielu krajów przyniosła spektakularny efekt - fani praktycznie w każdej części świata będą mieli dostęp do nowych nagrań w tym samym czasie, niezależnie od tego czy słuchają jej z nośników cyfrowych, płyt CD czy winyli – komentuje Jan Kubicki, managing director Universal Music Poland, członek Zarządu ZPAV. Warto zauważyć też, że projekt ten to bezprecedensowa okazja do zbudowania silnego przekazu marketingowego i wyrobienia w odbiorcach stałego nawyku poszukiwania nowej muzyki na weekend, co będzie miało pozytywny wpływ na rozwój rynku – dodaje.

– Ustalenie jednego konkretnego dnia, w którym będą odbywać się premiery nowych wydawnictw muzycznych na całym świecie jest świetnym rozwiązaniem, które doskonale sprawdza się już od dawna na rynku kinowym. W piątek można wybrać się do kina nawet w ciemno, bo zawsze jest coś nowego - mówi Maciej Kutak, managing director, Eastern Europe Sony Music Entertainment Poland.

W przygotowaniach do ujednolicenia dnia premier i wprowadzenia projektu uczestniczyły wytwórnie płytowe, dystrybutorzy i handlowcy, którzy współpracowali w zakresie zmiany konfiguracji swoich systemów sprzedaży. Jednocześnie do nowego systemu dostosowywane są listy bestsellerów w poszczególnych krajach. W Polsce zostaną wprowadzone zmiany, które obejmą Oficjalną Listę Sprzedaży OLiS. Od 10 lipca zestawienie będzie obejmowało 7 dni od piątku do czwartku.

Wprowadzenie światowego dnia „Piątków z nową muzyką” nadzorowane jest przez komitet, złożony z przedstawicieli następujących organizacji:

  • IFPI, organizacja reprezentująca niemal 1300 wytwórni na świecie; grupą Krajową IFPI w Polsce jest Związek Producentów Audio Video
  • WIN-Impala, organizacja reprezentująca niezależne wytwórnie płytowe na świecie
  • FIM, organizacja reprezentująca związki zawodowe i zrzeszenia artystów na świecie
  • Featured Artists Coalition, organizacja reprezentująca artystów wykonawców w Wielkiej Brytanii
  • Entertainment Retailers Association (ERA) (Wielka Brytania), stowarzyszenie reprezentujące m.in. dystrybutorów muzyki
  • Stowarzyszenie Music Biz (USA)

Więcej informacji na stronie: nowepiatki.zpav.pl




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!