Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji

Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji

Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Korzystanie z otwartych zasobów, czyli materiałów, do których wygasły prawa autorskie lub takich, których autorzy zgadzają się na ich bezpłatne wykorzystywanie to podstawa nowoczesnego nauczania. 17 marca na ten temat porozmawiają uczestnicy konferencji „Otwarte śniadanie w sieci” organizowanej przez Koalicję Otwartej Edukacji.

Błyskawiczny rozwój nowych technologii i nieograniczony dostęp do internetu zmieniają edukację na wiele sposobów: od pojawienia się nowych przedmiotów jak programowanie, po konieczność zmian w komunikacji z rodzicami i uczniami. Nauczyciele i nauczycielki, którzy chcą za nimi nadążyć, wykorzystują zasoby dostępne w sieci, aby przekazywana przez nich wiedza była atrakcyjna dla uczniów. Coraz częściej sięgają po Wolne lektury, Wikipedię, Akademię Khana czy otwarte e-podręczniki. Internetowa społeczność nauczycieli tworząca grupę Superbelfrzy czerpie wiedzę od siebie nawzajem za pomocą blogów i webinariów (Superbelfrzy Nocą), a ci, którzy pracują w szkole z najmłodszymi, uczą się tego od innych nauczycieli.

To nowoczesne podejście natrafia jednak na przeszkody, m.in. prawne. Kiedy otwarte zasoby nie wystarczają i kończy się tzw. „dozwolony użytek edukacyjny”, czyli sytuacje, w których nauczyciel może korzystać z utworów objętych prawem autorskim na potrzeby szkolne, zaczyna się ryzyko. Nauczycielom lub ich uczniom zdarza się naruszać prawa autorskie podczas działań edukacyjnych, najczęściej w dobrej wierze lub z braku wiedzy. O tym, że ta granica może być cienka, przekonały się szkoły i biblioteki, które skorzystały ze zdjęć Czesława Miłosza znalezionych w sieci. Spotkały się z konsekwencjami prawnymi i finansowymi, o których nie miały wcześniej pojęcia. Dlatego wiedza o tym, gdzie szukać otwartych zasobów, jak je tworzyć i korzystać z nich zgodnie z prawem, jest dziś szczególnie cenna.



Tegoroczny Tydzień Otwartej Edukacji jest okazją, by bliżej przyjrzeć się tym tematom. 17 marca Koalicja Otwartej Edukacji organizuje cyfrową konferencję „Otwarte śniadanie w sieci” poświęcone nowoczesnej i otwartej edukacji. Podczas spotkania będzie można dowiedzieć się, jak lepiej współpracować z innymi nauczycielami i nauczycielkami, dostać garść inspiracji i zasobów cyfrowych, do wykorzystania na lekcji, podzielić się swoimi scenariuszami, blogiem czy grą lub zadać pytanie specjalistom i specjalistkom zajmującym się otwartą edukacją. O otwartych, edukacyjnych materiałach wideo, odwróconej klasie, dostępności, nauce obywatelskiej i Snapchacie w szkole - o tym wszystkim będą rozmawiać uczestnicy konferencji:

- Marta Florkiewicz-Borkowska (nauczycielka roku 2017, która uczy niemieckiego i prowadzi zajęcia arteterapeutyczne),
- Przemysław Staroń (nauczyciel Hogwartu),
- Mikołaj Rotnicki (ekspert dostępności),
- Monika Koblak (nauczycielka i popularyzatorka nauki obywatelskiej), 
- Gabriela Sierocińska-Dec z Muzeum Historii Polski (opowie o cyfrowych zasobach do nauki historii),
- zespół Pi-stacja Matematyka (o odwróconej klasie i wideo na lekcjach matematyki).

Gościem specjalnym konferencji będzie Christer Gundarsen, dyrektor ds. technicznych norweskiej platformy Otwartych zasobów edukacyjnych dla szkoły podstawowej, współtwórca globalnej biblioteki cyfrowej, który wystąpi z wykładem: „W jaki sposób otwartość może zmienić dynamikę globalnej edukacji?”.

Bezpłatna rejestracja: bit.ly/otwieramy, w
ięcej informacji: www.koed.org.pl.



Do góry!