58. Krakowski Festiwal Filmowy

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

58. Krakowski Festiwal Filmowy

58. Krakowski Festiwal Filmowy

58. Krakowski Festiwal Filmowy - jedna z najstarszych imprez w Europie poświęconych filmom dokumentalnym, animowanym oraz krótkim fabułom - odbędzie się w dniach 27 maja – 3 czerwca 2018 roku. Jego trzon stanowią cztery równorzędne konkursy: dokumentalny, krótkometrażowy, polski oraz muzycznych dokumentów DocFilmMusic.

Podczas 8 festiwalowych dni widzowie mają okazję obejrzeć około 250 filmów z Polski i z całego świata. Prezentowane są one w sekcjach konkursowych oraz w pokazach specjalnych. Festiwalowi towarzyszą wystawy, koncerty, pokazy plenerowe oraz spotkania z twórcami. Festiwal co roku odwiedza ok. 700 polskich i międzynarodowych gości: reżyserów, producentów, programatorów festiwali oraz liczna krakowska publiczność.


Do najważniejszych wydarzeń programu festiwalowego w 2018 roku należą:
· międzynarodowy konkurs dokumentalny prezentujący najnowsze filmy dokumentalne,
· międzynarodowy konkurs krótkometrażowy w którym znajdą się krótkometrażowe animacje, dokumenty i fabuły z całego świata,
· międzynarodowy konkurs DocFilmMusic prezentujący dokumenty muzyczne,
· konkurs polski, w którym obejrzeć będzie można premierowe filmy polskie,
· Retrospektywa laureata nagrody Smoka Smoków, Sergeia Loznitsy,
· Fokus na Estonię – prezentacja najnowszych dokumentów, animacji i etiud studenckich,
· Fascynujące programy tematyczne, między innymi: premiery dokumentalne z całego świata, filmy
muzyczne w kinie plenerowym, laureaci festiwali, najnowsze filmy polskie.

Specjalne wydarzenia dla profesjonalistów z branży filmowej:

· KFF Industry (28 maja – 2 czerwca), obejmujące liczne spotkania, warsztaty, dyskusje skierowane do profesjonalistów,
· KFF Market (28 maja – 2 czerwca), oferujący cyfrową wideotekę zawierającą kilkaset tytułów z całego świata z dużą reprezentacją polskich filmów,
· Animated in Poland (29 maja) – prezentacja projektów polskich filmów animowanych,
· Konferencja Fokus na Estonię (30 maja) – panel prezentujący rynek filmowy w Estonii z udziałem przedstawicieli tamtejszej branży filmowej,
· Docs to Start (31 maja) – prezentacje polskich projektów dokumentalnych znajdujących się w fazie developmentu,
· Docs to Go! (1 czerwca) – prezentacje polskich filmów znajdujących się w fazie post-produkcji,
· Industry meetings (28 maja – 1 czerwca) – indywidualne spotkania z ekspertami filmowymi.

Konkurs dokumentów muzycznych DocFilmMusic

Już po raz szósty najlepsze dokumenty muzyczne z całego świata zmierzą się o nagrodę Złotego Hejnału w najmłodszym konkursie Krakowskiego Festiwalu Filmowego – DocFilmMusic. Jak co roku, muzyka niemal wszystkich gatunków wybrzmi w filmowych opowieściach z każdego zakątku globu, ukazując zarówno gwiazdy światowego formatu, jak i fascynujące historie wypełnione dźwiękami.

“Wielkie gwiazdy muzyczne są często producentami swoich filmowych portretów. W tegorocznym konkursie mamy do czynienia z nowym zjawiskiem. Muzycy sami reżyserują filmy o sobie. Ile w tych filmach autokreacji i unikania wstydliwych wątków biografii będziecie państwo mogli ocenić oglądając filmy podpisane przez George’a Michaela i Josha Homme.” – podkreśla Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu FIlmowego.

Wśród filmów konkursowych znalazły się aż dwie polskie produkcje. Jedna z nich, “Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza, zostanie zaprezentowana podczas uroczystej ceremonii otwarcia Festiwalu. Film jest intymnym portretem charyzmatycznego dyrygenta, kompozytora i pianisty Jerzego Maksymiuka oraz jego żony Ewy. Pośród dźwięków partytur i rozlicznych podróży rysuje się obraz szczególnej relacji dwojga mocnych charakterów.

Drugi polski film w konkursie to „Ethiopiques – Muzyka duszy” Macieja Bochniaka, porywająca opowieść o najpiękniejszych czasach w historii Etiopii – swingujących latach 70. Ale to też opowieść o miłości do muzyki, która połączyła trzech niezwykłych bohaterów na trzech odległych kontynentach. Podróż przez muzyczny świat na tle czerwonej burzy komunizmu, próbującej zniszczyć twórców oraz ich muzykę, uznaną przez krytyków za jedną z najoryginalniejszych odmian funky/jazzu na świecie – Ethiopiques.

Międzynarodowy konkurs dokumentalny

Najnowsze filmy powracających na Festiwal laureatów z poprzednich lat, groza syryjskiej wojny widziana z różnych stron konfliktu, trudne rodzinne relacje i nieoczywiste miejsca bogate w inspirujące historie – to tylko część tematów, jakie składają się na tegoroczny program międzynarodowego konkursu dokumentalnego. W tym roku prawie połowa tytułów to filmy zrealizowane przez kobiety!

“Wybraliśmy dokumenty, które nie są tym, czym się wydają. Niezależnie od tego, czy opowiadają o współczesnych wojnach, o sporcie, sztuce czy relacjach międzyludzkich, prezentują spojrzenie nie do końca oczywiste. Skłaniają do dyskusji o tym, co prywatne i co, publiczne. Pokazują, jak radzi sobie pojedynczy człowiek w zderzeniu z instytucją, lokalną społecznością, wielką ideą czy z własną rodziną. Coraz częściej twórcy szukają dla tych nieoczywistości osobnego języka, czerpiąc ze sztuk wizualnych, sięgając po inscenizację, eksperymentując z materiałami archiwalnymi. Staraliśmy się uchwycić również tę formalną różnorodność”. – komentuje wybór selekcjonerka Anita Piotrowska.


Wśród konkursowych filmów są w tym roku dwie polskie produkcje: “Over the limit”, głośny dokument, dzięki któremu reżyserka Marta Prus znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety. To historia rosyjskiej gimnastyczki Margarity Mamun, która w drodze po olimpijskie laury w Rio de Janeiro musi zmierzyć się nie tylko z rywalkami, ale także z własnymi ograniczeniami.

Najnowszy film zaprezentuje Grzegorz Zariczny, twórca nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu “Gwizdek”. Tym razem reżyser przedstawia licealistów z klasy maturalnej. “Ostatnia lekcja” to opowieść o pierwszych ważnych decyzjach dotyczących wchodzenia w dorosłość. O polskim bohaterze opowiada także film niepolskiego twórcy. Izraelczyk Amir Yatziv w filmie “Standby Painter”przypomina głośną kradzież obrazu Moneta z muzeum w Poznaniu. Wysłuchując zwierzeń sprawcy całego zajścia, usiłuje po latach zrozumieć jego motywacje.  

Konkurs dokumentalny odbywa się już po raz dwunasty. Twórca najlepszego filmu otrzyma Złoty Róg – najwyższe wyróżnienie konkursu. 

Konkurs polski

“44 (sic!) tytuły wyłonione zostały w trakcie naszej troskliwej selekcji, w tym aż 23 filmy dokumentalne. Zauważyliśmy, że polscy dokumentaliści przestali ruszać w świat, by znaleźć intrygujący temat i mocnych bohaterów, ale nadal odwracają się od burzliwej politycznej rzeczywistości i codziennych wojenek. Czasem sięgają w przeszłość, ale na ogół kierują kamerę na otaczające ich sąsiedztwo i – jak zawsze – na rodzinę. My zaś postanowiliśmy wyjść poza zaklęte/zamknięte rewiry polskiego kina, by nowego oddechu poszukać także wśród artystów wizualnych, a nawet amatorów – podkreśla Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Filmy fabularne w konkursie podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i kuratorka sekcji fabularnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego: “Wybraliśmy fabuły bardzo formalnie różnorodne: są tu małe dramaty i próby gatunkowe, humor, satyra, a nawet groza, kostium historyczny i współczesne otoczenie. A jednak wszystkie te filmy łączy pewien niepokój – drżenia, które mają swoje źródło w wewnętrznym niespełnieniu, rozczarowaniu, pozbyciu się złudzeń, ale i zewnętrznym lęku. Niezależnie od tego czy zawodzi system czy drugi człowiek, bohater zawsze zostaje sam ze swoimi emocjami i musi wybrać pomiędzy stawieniem im czoła, akceptacją, pozytywnym działaniem, a ucieczką – nawet w zbrodnię. Finał nie zawsze musi być gorzki, ale nawet wtedy w widzu pozostanie jakieś pytanie, niepokój właśnie.”

Robert Sowa, kurator sekcji animacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego podkreśla rozmaitość tematów i technik animacyjnych: “Tegoroczną selekcję filmów animowanych w konkursie polskim najlepiej zapowiadają same tytuły: “Mrówka wychodzi za mąż”, “Chrystus narodu”, “Colaholic”, “Na zdrowie!”… Zapewnimy dużo wrażeń i dobrej zabawy. W programie znajdą się same premierowe pokazy, wśród których między innymi najnowszy film Marty Pajek “III” i animacja o Romanie Polańskim – “Masterclass”.”

Polskie filmy w programie 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego


Wśród filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego świata silną reprezentację stanowić będą tytuły polskie, które wezmą udział we wszystkich czterech festiwalowych konkursach, ale także znajdą się w programach sekcji pozakonkursowych.

Polska panorama

Jedną z najważniejszych sekcji pozakonkursowych jest Polska panorama. W tym roku w programie znajdzie się 18 najciekawszych produkcji ostatnich miesięcy, a wśród nich niezwykłe filmowe portrety wspaniałych kobiet: kuratorki sztuki Andy Rottenberg i szefowej Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej oraz pełna emocji opowieść o weteranach z Afganistanu autorstwa operatora Petro Aleksowskiego, postrzelonego na innym planie filmowym przez byłego żołnierza GROM-u. Odtworzymy klimat światowych dni młodzieży w 2016 roku, a nawet posłuchamy tradycyjnego gardłowego śpiewu mongolskiego w wykonaniu… kobiet. W zestawie także krótkie fabuły i animacje, które dowodzą jak bardzo rozszerzyła się mapa polskiego szkolnictwa filmowego.

Polskie filmy w konkursach międzynarodowych

Krakowski Festiwal Filmowy otworzy 27 maja film “Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza. Ten pełnometrażowy dokument będący intymnym portretem charyzmatycznego dyrygenta, kompozytora i pianisty, Jerzego Maksymiuka oraz jego żony Ewy będzie zarazem jednym z dwóch polskich filmów, które zmierzą się w ekskluzywnym międzynarodowym konkursie DocFilmMusic. Drugi to „Ethiopiques – Muzyka duszy” Macieja Bochniaka, porywająca i barwna opowieść o jednej z najoryginalniejszych odmian funky/jazzu na świecie – Ethiopiques, wywodzącej się ze swingującej Etiopii lat 70-tych XX w.

W prestiżowym międzynarodowym konkursie dokumentalnym zobaczymy także dwa polskie tytuły. Najnowszy swój obraz zaprezentuje Grzegorz Zariczny, twórca nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu “Gwizdek”. Tym razem reżyser przedstawia licealistów z klasy maturalnej. “Ostatnia lekcja” to opowieść o pierwszych ważnych decyzjach dotyczących wchodzenia w dorosłość. Z kolei Marta Prus, która znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety 10 europejskich talentów, których karierę należy śledzić – „10 Europeans to Watch 2018”, pokaże “Over the Limit”– portret rosyjskiej gimnastyczki, Margarity Mamun, która w drodze po olimpijskie laury musi zmierzyć się nie tylko z rywalkami, ale także z własnymi ograniczeniami.

W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych Polska reprezentowana będzie we wszystkich kategoriach: dokumentu, fabuły i animacji. Wśród krótkich dokumentów zaprezentowany zostanie film “Siostry” Michała Hytrosia ukazujący życie 12 zakonnic w najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce. Marta Pajek powróci na Festiwal ze swoją najnowszą animacją “III”, która zostanie także pokazana w głównym konkursie krótkometrażowym festiwalu w Cannes. Film jest trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, której poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika na Festiwalu w 2016 roku.

Wśród filmów fabularnych, w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym zaprezentowane zostaną aż dwa polskie tytuły: “Users” Jakuba Piątka i “Kobieta budzi się rano” Olgi Chajdas. Oba, choć zupełnie inne, opowiadają o samotności i zatraceniu siebie. Pierwszy z nich wciąga nas w niebezpieczny świat wirtualny, drugi obnaża rozpaczliwe próby poradzenia sobie ze światem wewnętrznym.

JURY KONKURSU POLSKIEGO

Filmy w konkursie polskim będzie oceniać jury w składzie: Tadeusz Sobolewski – przewodniczący, Anna Jadowska, Dorota Kobiela, Mikołaj Jazdon, Petro Aleksowski.

Podczas festiwalu odbędzie się także retrospektywa twórczości Władysława Ślesickiego z okazji 10. rocznicy śmierci reżysera oraz pokaz filmów programu “30 minut” z okazji 10. lecia Studia Munka.

Wydarzeniem specjalnym tegorocznej edycji będzie filmowy wieczór “Toast za Rzeczpospolitą”, podczas którego w niezwykłej oprawie muzycznej zaprezentowane zostaną filmy: “Rzeźbiarz z kamerą” zmontowany przez Marcina Giżyckiego z materiałów zrealizowanych w latach 20. przez hrabiego Augusta Zamoyskiego oraz odkryta w Filmotece Narodowej niepełna kopia 35mm obrazu “Polonia Restituta 1928”. Zagrają zespoły The Beat Freaks i SALK. Organizatorami tej wyjątkowej prezentacji będą: Filmoteka Narodowa-Instytut Audiowizualny, Festiwal Filmu Niemego i Krakowski Festiwal Filmowy.

Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy od 1961 roku prezentuje najlepsze krótkie dokumenty, fabuły oraz animacje. Spotykają się tu filmy najbardziej zróżnicowane stylistycznie i w reżyserii twórców z najdalszych zakątków świata, co czyni ten konkurs najbardziej intrygującym zestawem festiwalu. W tym roku o Złotego Smoka, nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara zabiegać będzie 10 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 12 animowanych.

Więcej informacji na www.krakowfilmfestival.pl.



Do góry!