WSPÓLNE SPRAWY
/ Archiwum

Filmy w sieci – VOD w Polsce
22.03.12
Rynek internetowego VOD w Polsce kształtuje się od 2006 roku, minęło zatem zaledwie pięć lat, od kiedy treści premium (filmy) pojawiły się w sieci legalnie. W tym czasie w Polsce powstało i działa nadal około dziesięciu serwisów VOD, skupiających się na legalnej internetowej dystrybucji filmów. Większość z nich powiązana jest z koncernami medialnymi, które posiadają potencjał umożliwiający przeprowadzenie akcji promującej legalne oglądanie w sieci. I to bez względu na to, czy jest to oglądanie w modelu płatnym, abonamentowym czy reklamowym.
Obecnie jednym z największych problemów legalnych serwisów wideo w internecie jest to, że użytkownicy nie potrafią ich skutecznie odróżniać od nielegalnej konkurencji. Istnieje bowiem mnóstwo serwisów, które oferują treści wideo za darmo, w sposób być może pomagający unikać penalizacji, ale jednak nielegalny. Bez podstawowej wiedzy o tym, jak działa system produkcji rozrywki i kultury, trudno stwierdzić, czy ściągając filmy lub muzykę z internetu nie dokonuję kradzieży.
Zadaniem mediów jest informować i edukować – uświadamiać odbiorców, jak wygląda łańcuch powiązań między artystą a jego odbiorcą, między produktem a konsumentem. Dopiero na tej podstawie użytkownik dokona świadomego wyboru: skorzystać z usług legalnego czy nielegalnego dostawcy.
Fot.: Archiwum Fundacji Legalna Kultura
Kamil Przełęcki, AGORA SA
Dyrektor ds. rozwoju i konwergencji mediów
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Archiwum – na skróty
