Rozmowy
O pracy twórczej, rzemiośle i artystycznych zmaganiach. O rozterkach w kulturze i jej losach w sieci, rozmawiamy z twórcami kultury.

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Jerzy Hoffman. Dzisiejszemu widzowi nie trzeba podawać wszystkiego na talerzu

Jerzy Hoffman. Dzisiejszemu widzowi nie trzeba podawać wszystkiego na talerzu

– Pracowaliśmy w warunkach, które rzeczywiście dziś trudno sobie wyobrazić. Przełom lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych to był czas, kiedy w Polsce "obowiązywały" dwa rodzaje pieniądza. Za złotówki można było kupić wszystko to, co było dostępne u nas w kraju i w tzw. obozie demoludów, czyli w państwach socjalistycznych. Natomiast wszystko to, co można było kupić za dewizy (dolary amerykańskie), w Polsce było dostępne w bardzo ograniczonym zakresie. Mieliśmy więc pieniądze na kostiumy, tysiące statystów, wspaniałą broń, setki koni, a nie mieliśmy na taśmę filmową, kamerę i obiektywy, które można było kupić tylko za dewizy – z Jerzym Hoffmanem rozmawiamy o "Trylogii", rozwoju sztuki filmowej i zmianie mentalności widzów.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Borys Szyc. Połączone siły teatru i internetu

Borys Szyc. Połączone siły teatru i internetu

– themuba.com jest dla wszystkich, ale publiczność trochę się różnicuje zależnie od spektaklu, który pokazujemy. Jandę oglądają wszyscy. Kto inny ogląda Teatr STU w Krakowie, zupełnie inni ludzie oglądali Operę Narodową. A bajkę, którą zakończyliśmy ubiegły rok, "Byk Fernando" z IMKA, oglądały dzieciaki. Dla mnie, prywatnie, to jest punkt honoru, żeby dzieci miały alternatywę wobec komercyjnych głupot, żeby mogły z rodzicami w domu obejrzeć teatr na żywo  – z Borysem Szycem o niezwykłym przedsięwzięciu łączącym transmisje z teatru na żywo z kamerami z backstage'u, czyli serwisie streamingowym TheMuBa, rozmawia Magda Sendecka.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Maciej Zakościelny. Śmiesznie, ale nie za wszelką cenę

Maciej Zakościelny. Śmiesznie, ale nie za wszelką cenę

– Dotychczasowe role komediowe nie wymagały ode mnie wyjątkowej ekspresji artystycznej, tym razem było inaczej. Ta drugoplanowa, czy wręcz epizodyczna postać, dała możliwość większej swobody stworzenia charakterystycznej postaci w oczywistym i potrzebnym nawiązaniu jednak do kultowej postaci małego Piotrusia – z Maciejem Zakościelnym rozmawiamy o filmie "Miszmasz czyli Kogel Mogel 3", portalach plotkarskich i marzeniach. 

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Kinga Dębska. Staram się mieszać tropy

Kinga Dębska. Staram się mieszać tropy

– Chciałam się skupić na sercu i duszy pijących kobiet i zadać pytanie bez odpowiedzi: dlaczego piją i co można z tym zrobić? Chciałam je zrozumieć, nie ukarać, nie potępić, ale zrozumieć. W filmie są trzy historie, każda jest inna, ale dopiero po ich dodaniu powstaje opowieść, która jest - mam nadzieję - historią każdego z nas, czyli widza, który przyszedł na ten film i może się z kimś  na ekranie utożsamić – z Kingą Dębską rozmawiamy o jej najnowszym filmie "Zabawa zabawa", mieszaniu wzniosłego z przyziemnym i pracy na planie filmowym.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Sidney Polak. Socjolog musi mieć to na oku

Sidney Polak. Socjolog musi mieć to na oku

– Życie muzyka nie jest dziś proste. Poziom jest zdecydowanie większy niż kiedyś, instrumenty są bardziej dostępne, łatwiej jest też nauczyć się na nich grać. Kiedyś byłem jednym z trzech właścicieli perkusji na osiedlu Chomiczówka i wszyscy się znaliśmy – z Sidneyem Polakiem rozmawiamy o najnowszej płycie "3", związkach muzyki z ekonomią, serwisowaniu samego siebie i muzyce, która go inspiruje. 

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Marta Prus. W dokumencie wierzę w rzeczywistość, nie inscenizację

Marta Prus. W dokumencie wierzę w rzeczywistość, nie inscenizację

– Nie chciałam szokować postacią trenerki Iriny Viner, nie chciałam, żeby była "atrakcją". Rzecz w tym, że taką ma naturę. Sama powiedziała, że ten film ma wielką wartość, bo pokazuje prawdę. Gdyby była tu dziś z nami, przyszłaby z ochroniarzem i asystentką, obowiązkowo w kapeluszu i zrobiłaby aferę, że w restauracji, w której jesteśmy, podają złe jedzenie. Irina reprezentuje typową rosyjską mentalność bardzo bogatej osoby, która ma władzę i swoje oczekiwania odnośnie do świata. W sektorze gimnastyki jest przy tym autorytetem na skalę światową – mówi Marta Prus, reżyserka "Over the Limit", przedstawiającego rok z życia gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun, która stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro. O świecie rosyjskiego sportu rozmawiamy ze zwyciężczynią Krakowskiego Festiwalu Filmowego w 2018 roku (Srebrny Lajkonik, Srebrny Róg i Nagroda Publiczności).

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Novika. Niewyspane weekendy

Novika. Niewyspane weekendy

– Nie lubię terminów "królowa" czy "legenda", bo czuję się wtedy, jakbym miała 80 lat. Fajnie jak ktoś o mnie pamięta i bardziej bym się do prekursorów zaliczyła, niż nazywała królową. Doświadczenie mam ogromne, to jest 20 lat funkcjonowania. Ucho mam na tyle wyrobione, że jestem w stanie po minucie określić czyjś potencjał albo jakość nagrania, mam też spojrzenie przekrojowe na trendy, widzę jak one wracają i zataczają koło. Poza tym cały czas jestem obecna w klubach, praktycznie co weekend śpiewam w ramach projektu Novika & Mr. Lex. Teraz będę się też skupiała na występach z zespołem – mówi Katarzyna Novika Nowicka. Z wokalistką rozmawiamy o jej słabościach, nowej płycie "Bez cukru" i realiach zawodu muzyka.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Dorota Miśkiewicz. Muzyka w genach

Dorota Miśkiewicz. Muzyka w genach

Jej ojciec, Henryk Miśkiewicz to znany saksofonista jazzowy, zaś brat Michał perkusyjne szlify zdobywał w kwartecie Tomasza Stańki. Ilość projektów, kolaboracji, sesji, koncertów, w jakie angażowała się przez lata swojej obecności na scenie jest niezliczona. 5 lutego w Warszawie i 5 kwietnia w Poznaniu powtórzy jedno z największych przedsięwzięć w swojej karierze - projekt PIANO.PL będący hołdem złożonym polskiej pianistyce. Z Dorotą Miśkiewicz rozmawiamy o muzycznej płci, zazdrości i urokach fortepianu.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Anna Janko i Natalia Koryncka-Gruz. Wojna nie umiera nigdy

Anna Janko i Natalia Koryncka-Gruz. Wojna nie umiera nigdy

"Mała zagłada" to niezwykły, częściowo animowany dokument wyreżyserowany i wyprodukowany przez Natalię Koryncką-Gruz na podstawie książki Anny Janko pod tym samym tytułem. Trzy pokolenia kobiet - matka, córka i wnuczka - opowiadają o swoim świecie, naznaczonym traumą wojenną, której doświadczyła pierwsza z nich, uratowana z pacyfikacji wsi Sochy na Zamojszczyźnie, gdzie 1 czerwca 1943 roku Niemcy wymordowali niemal wszystkich mieszkańców. "Mała zagłada" będzie pokazana na prestiżowym 30. MFF w Trieście (18-25 stycznia 2019). Z Natalią Koryncką-Gruz i Anną Janko rozmawia Magda Sendecka.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Krystyna Czubówna. Lubię być potrzebna innym

Krystyna Czubówna. Lubię być potrzebna innym

– Myślę sobie, że jestem szczęśliwym człowiekiem, bo mogę powiedzieć, że nie zrobiłam nic przeciwko sobie. Co nie znaczy, że życie jest takie różowe i że nie dostajemy po głowie. Oj, dostajemy! Na pewno często żałuję, że doba nie trwa dłużej. Jestem głęboko przekonana, że gdybym zaczynała życie od początku, to chciałabym otrzymywać te wszystkie dary od losu, które przypadły mi w udziale. Cały czas mam wrażenie, że idę po wytyczonej przez kogoś drodze i nie zmieniłabym niczego – o głosie, który zdeterminował życie, wymarzonych Świętach i wspomnieniach z dzieciństwa z Krystyną Czubówną rozmawia Marzena Mróz.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Krystyna Kofta. O wolność chodzi, proszę państwa

Krystyna Kofta. O wolność chodzi, proszę państwa

– Wolność to dla mnie brak lęku przed niebezpieczeństwem, które zgotował ci ktoś inny. Choroba w dużym stopniu ogranicza wolność. Wolność ogranicza też związek, a jeszcze bardziej ogranicza ją dziecko. Ale kiedy jest miłość i bliskość, i kiedy chce się dziecka, to zgadzasz się na te ograniczenia. Są twoje, nie pochodzą z zewnątrz. Da się z tym żyć. Kiedy czułam się upieprzona domem, samotna, bez pomocy i zniechęcona, odkryłam wolność w pisaniu. Pisałam, gdy miałam trochę wolnego, w szczelinach czasu. Te szczeliny są bardzo ważne, w tamtych czasach przenikała przez nie wolność. To szczeliny w żelaznej kurtynie – mówi Krystyna Kofta w rozmowie z Agnieszką Fedorczyk.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Aga Zaryan. Szybuję w różnych kierunkach

Aga Zaryan. Szybuję w różnych kierunkach

– Kiedy skończyłam 40 lat to coś się wreszcie we mnie przełamało, w końcu poczułam się dojrzalsza jako kobieta i jako człowiek. I stwierdziłam, że nie ma co oglądać się na innych, tylko muszę iść za swoją intuicją i zacząć pisać swoje piosenki – o dwóch jednocześnie wydanych albumach, nowym muzycznym kierunku, odwadze kompozytorskiej, macierzyństwie i świętach z Agą Zaryan rozmawia Maciej Ulewicz.

> WIĘCEJ


strona
1/18
2

Do góry!