Świat Hansa Zimmera…

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

Świat Hansa Zimmera…

Świat Hansa Zimmera…

10.02.20

Geniusz, samouk, jeden z najpopularniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Hans Zimmer od lat tworzy porywające ścieżki dźwiękowe, które wychodzą także daleko poza kino. Koncertowe wersje jego muzyki przyciągają tłumy, czego dowodem kolejny koncert “The World of Hans Zimmer” w krakowskiej TAURON Arenie 13 lutego 2020 roku. Kim jest sprawca całego zamieszania i gdzie posłuchać jego muzyki w legalnych źródłach?


Choć sam mistrz nie pojawi się na koncercie osobiście, wystąpią na nim jego najbliżsi współpracownicy, m.in. dyrygent Gavin Greenaway i wokalistka Lisa Gerrard, a także wielu solistów znanych z poprzedniej trasy koncertowej “Hans Zimmer Live”. Tym, którzy nie mogą wziąć udziału w koncercie polecamy płytę “The World of Hans Zimmer – A Symphonic Celebration”, której posłuchacie w legalnych źródłach (np. w Spotify: https://open.spotify.com/album/1ms5jky5xjusqGM0xae60t).


“Video Killed a Radio Star”


W jednym z wywiadów[1] Hans Zimmer określił swoją matkę jako “prawie muzyka”, zaś ojca - inżyniera i wynalazcę. Z tego połączenia zrodził się niezwykły kompozytor-samouk (formalnie pobierał lekcje fortepianu przez 2 tygodnie), który w dzieciństwie potrafił doczepić... piłę łańcuchową do pianina! Jednoczesne zainteresowanie komputerami i elektroniką wpłynęło na młodego twórcę i naznaczyło jego charakterystyczny styl, w którym elektronika współwystępuje z orkiestrowymi brzmieniami. Jako nastolatek Hans przeniósł się z Niemiec (urodzony we Frankfurcie nad Menem w 1957 roku) do Londynu, gdzie grał na keyboardach w kilku grupach, m.in. z The Buggles (można go nawet zobaczyć w słynnym klipie “Video Killed a Radio Star”).


Polski wątek


Przygodę z filmem rozpoczął we wczesnych latach 80-tych od współpracy z brytyjskim kompozytorem, swoim przyjacielem i mentorem Stanley’em Myersem (1930-1993), z którym stworzył ścieżki dźwiękowe do 8 obrazów. Pierwsze dwa z nich to filmy Jerzego Skolimowskiego - “Fucha” (“Moonlighting” z 1982 – obejrzycie go bezpłatnie m.in. w vod.pl: https://vod.pl/filmy/fucha/dmmqp4v) i “Najlepszą zemstą jest sukces”. Kilka lat później soundtrack Hansa Zimmera do filmu “Świat na uboczu” (suity z “A World Apart” z 1988 roku posłuchacie m.in. w Spotify: https://open.spotify.com/track/1nIPr50HLr4m6F6VVAZEWZ) trafił w ręce żony Barry’ego Levinsona. Amerykański reżyser zaangażował Hansa Zimmera do napisania muzyki do “Rain Mana” (film obejrzycie m.in. w Chili: https://pl.chili.com/film/rain-man-1988/993a848d-4a6c-4e30-a80f-d5accccebd37?vdp=695), która przyniosła kompozytorowi pierwszą nominację do Oscara.


Oscarowy problem


A potem się zaczęło. Do dziś napisał ponad 120 ścieżek muzycznych, za które dostał m.in. 11 nominacji do Oscara, w tym statuetkę za muzykę do “Króla Lwa” z 1994 roku (obejrzycie go w Chili: https://pl.chili.com/film/krol-lew-1994/67256127-968e-478a-8e08-234c081a31f1?vdp=695). Inny, niż w przypadku większości kompozytorów, sposób działania spowodował jednak, że nie wszystkie z jego ścieżek dźwiękowych mogły być nominowane do Nagród Akademii Filmowej. Hans Zimmer nie rozgranicza bowiem pracy kompozytora, orkiestratora czy aranżera i uważa wszystkie te osoby za twórców muzyki, podczas gdy wielu znanych kompozytorów muzyki filmowej dostarcza jedynie tematy, które później przygotowują ich asystenci, a sami zbierają laury. Przez pewien czas muzyki stworzonej przez kilka osób nie brano nawet pod uwagę przy nominacjach do Oscarów, Hans Zimmer wycofał więc z wyścigu jedną ze swoich najlepszych ścieżek dźwiękowych (napisanych z Jamesem Newtonem Howardem) - “Mrocznego rycerza” (“The Dark Knight” Christophera Nolana z 2008 roku, obejrzycie go w Chili: https://pl.chili.com/film/batman-mroczny-rycerz-2008/704db9b9-8fa0-4bc1-814f-c5e8e56d7f36?vdp=727).


Najważniejsze ścieżki dźwiękowe? Wszystkie!


Zimmer jest też znany ze swojego sposobu pracy, a nawet dostarczania muzyki przed rozpoczęciem zdjęć do filmu. Zawsze angażuje się w swoje dzieło w całości. Kilka lat temu w wywiadzie dla Onetu[2] powiedział: “Gdy zaczynam pracę nad filmem, najpierw piszę utwór zawierający w sobie wszystkie uczucia, jakie wzbudza we mnie historia. To DNA filmu, punkt wyjścia całej ścieżki dźwiękowej. Największa zabawa polega na tym, że nigdy nie pojawia się w filmie. Ale podczas naszych koncertów już tak.” Choć widzowie najczęściej kojarzą Hansa Zimmera z muzyki do wspomnianych wcześniej przebojów jak “Król Lew”, filmów Christophera Nolana, serii “Piraci z Karaibów” czy “Gladiatora”, sam kompozytor chętnie wspomina o innych i mniej kojarzonych z nim tytułach jak “Thelma i Louise” czy “Holiday”. Wiele jego ścieżek dźwiękowych znajdziecie w legalnych źródłach (np. w Spotify: https://open.spotify.com/artist/0YC192cP3KPCRWx8zr8MfZ).


Superprodukcje i planetoida


Od wielu lat jest jednym z najpopularniejszych kompozytorów muzyki do filmów o superbohaterach, i choć wielokrotnie zapowiadał, że prace nad muzyką do superprodukcji są tak wyczerpujące, że nie będzie pracować nad kolejnymi, w tym roku dołączą do nich m.in. 25. odsłona przygód Jamesa Bonda “No Time to Die”, “Wonder Woman 1984” oraz ekranizacja “Diuny” Franka Herberta w reżyserii Denisa Villeneuve’a. Od 2017 roku nazwisko Hansa Zimmera nosi też krążąca wokół Słońca planetoida o numerze 495253 (znajduje się między Marsem a Jowiszem, jej odkrywcami są Polacy: Michał Kusiak i Michał Żołnowski).


Krakowski koncert


Trasa koncertowa “The World of Hans Zimmer – A Symphonic Celebration” trwa od kwietnia 2018 i już 3-krotnie odwiedziła Polskę. W odróżnieniu od “Hans Zimmer Live”, elektronicznej trasy z udziałem zespołu kompozytora, koncerty to muzyka symfoniczna na żywo. Hans Zimmer przez wiele miesięcy przygotowywał nowe wersje utworów oraz wybierał osobiście fragmenty filmów, które są pokazywane podczas wykonań jego utworów.

 

Więcej o koncercie, który odbędzie się 13 lutego 2020 roku w krakowskiej TAURON Arenie przeczytacie w artykule Legalnej Kultury: https://legalnakultura.pl/pl/strefa-wydarzen/polecamy/news/3429,the-world-of-hans-zimmer-2.




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!