CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Łodzie z Collioure"

"Fowizm był dla nas próbą ognia… Barwy stały się laskami dynamitu" – powiedział André Derain, jeden z trzech twórców kierunku, który charakteryzuje się... malowaniem połamanymi pędzlami oraz żywą, dziką i oderwaną od rzeczywistości kolorystyką dzieł. Widać ją doskonale na obrazie Deraina "Łodzie z Collioure" - płomienne kolory oddają tu wyraźnie wrażenie ciepła i światła.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Żniwiarz"

Żniwa to nie tylko czas wzmożonego wysiłku, kiedy rolnicy zbierają owoce całorocznej pracy, ale też zadumy nad kondycją człowieka w świecie, nad skończonością naszego życia i jego związkami z naturą – o czym tak pięknie w listach do brata pisał Vincent van Gogh. Dla holenderskiego malarza żniwa miały przede wszystkim wymiar głęboko symboliczny.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy z Krzysztofem Kamilem Baczyńskim

Łyk sztuki do kawy z Krzysztofem Kamilem Baczyńskim

Jeden z najzdolniejszych i najważniejszych polskich poetów XX wieku - Krzysztof Kamil Baczyński - oprócz pisania wierszy zajmował się rysunkiem. Swoje tomiki sam składał, ilustrował, przyozdabiał odręcznym pismem, a następnie prezentował przyjaciołom i bliskim. Jeden z takich tomików - "Serce jak obłok" - trafił w ręce Barbary Drapczyńskiej, studentki polonistyki na tajnym Uniwersytecie Warszawskim i żony poety w pierwszą rocznicę ich ślubu. Poeta zginął w czwartym dniu Powstania Warszawskiego, Basia niecały miesiąc później. Rękopis przetrwał wojnę i znalazł się w posiadaniu Biblioteki Narodowej.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Niedzielne popołudnie..."

"Sztuka to harmonia; harmonia zaś to analogia kontrastów (przeciwieństw) i analogia podobieństw, tonu, koloru i linii" - powiedział Georges Seurat, francuski malarz i twórca neoimpresjonizmu. Jego obraz "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte", który rozpoczął malować w 1884 roku, stał się jednym z najważniejszych dzieł XIX wieku, mimo że początkowo zebrał bardzo niepochlebne opinie. Seurat zmienił jego kompozycję pod wpływem krytyki Pissarra. W międzyczasie rozwinął też nowy styl w malarstwie zwany pointylizmem (pociągnięcia pędzla zastępuje się wielobarwnymi kropkami i kreskami, co widać dokładnie na powiększonym obrazie). W 1889 roku artysta domalował czerwono-pomarańczowo-niebieskie kropki okalające dzieło, które płynnie przechodzą w białą ramę obrazu.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy - Przysięga Horacjuszy

Łyk sztuki do kawy - Przysięga Horacjuszy

"Miłość to sztuka, a sztuka im staranniej wyreżyserowana, tym lepsza" - powiedział Jacques-Louis David, francuski malarz, który karierę zaczynał od namalowania portretu konnego Stanisława Kostki Potockiego, zaś w 1784 roku - na 5 lat przed Wielką Rewolucją Francuską - stworzył "Przysięgę Horacjuszy". Choć sam obraz powstał na zlecenie Ludwika XVI, uważany jest za pierwszy przejaw Rewolucji 1789 roku, której David został oficjalnym malarzem. Kilka lat później David głosował za straceniem króla i stworzył jeden z najpopularniejszych obrazów dotyczących Rewolucji - "Śmierć Marata". "Przysięga Horacjuszy" stała się w całej Europie wzorem dla nowego stylu malarstwa, znanego później jako neoklasycyzm.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy z Camille'm Pissarrem

Łyk sztuki do kawy z Camille'm Pissarrem

"Wszys­tko jest piękne, wys­tar­czy tyl­ko umieć dob­rze spojrzeć" – powiedział Camille Pissarro, impresjonista o niezwykłych korzeniach. Jego ojciec był sefardyjskim Żydem z Portugalii, a matka Kreolką z Dominikany. Rodzice malarza poznali się na Wyspach Dziewiczych, tam również pierwsze malarskie kroki stawiał Pissarro. Artysta jednak związał się z Paryżem, gdzie wystawiał swoje prace w licznych salonach, a przede wszystkim w słynnym Salonie Odrzuconych. Pissarro nazwany ojcem impresjonizmu, stał się mentorem między innymi dla Paula Cézanne’a i Paula Gauguina. Kiedy jednak Gaugain poszedł własną drogą, wyjechał z Europy i zaczął tworzyć swoje zmysłowe tahitańskie obrazy, Pissarro zgromił go za odejście od europejskiej harmonii i inspirowanie się prymitywną sztuką Maorysów. Kto miał rację w tym sporze? Mistrz czy zbuntowany uczeń?

> WIĘCEJ

strona
1/11
2

Do góry!