47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

08.09.22

Trwa 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W tym roku Platynowe Lwy za całokształt twórczości otrzyma Filip Bajon. W Konkursie Głównym zostanie zaprezentowanych 20 filmów, 30 tytułów będzie można zobaczyć w Konkursie Filmów Krótkometrażowych, a 7 w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych. Przewodniczącymi Jury w Konkursach są Jerzy Domaradzki, Ewa Puszczyńska oraz Allan Starski, a w gremiach oceniających filmy zasiadają m.in. oraz Ewa Dałkowska, Maria Dębska i Dorota Kędzierzawska. Specjalnym wydarzeniem jest Niebyły Festiwal, podczas którego po 40 latach o nagrodę będą ubiegać się filmy z lat 1982-83, kiedy to w stanie wojennym Festiwal się nie odbył.

Platynowe Lwy

 

Nagrodę Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za całokształt twórczości otrzyma w tym roku Filip Bajon. Reżyser i scenarzysta odbierze statuetkę Platynowych Lwów podczas finałowej gali 47. FPFF. W dorobku Laureata jest prawie 40 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli i seriali nagradzanych na festiwalach oraz przez prestiżowe gremia filmowe. Wiele z nich otrzymywało nagrody także na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, m.in. „Aria dla atlety”, „Wizja lokalna 1901”, „Wahadełko”, „Magnat”, „Poznań ‘56”, „Kamerdyner”.

 

Na 47. FPFF Będzie można zobaczyć jego wybitny film „Aria dla Atlety” (1979). Dodatkowo organizatorzy zapraszają na Masterclass: Alfabet Filipa Bajona. Tym razem w ramach specjalnego spotkania z Laureatem Platynowych Lwów został przygotowany alfabet twórczości Filipa Bajona. Dorobek Filipa Bajona jest niezwykle różnorodny, więc tematów na pewno nie zabraknie. Hasła rozpoczynające się od kolejnych liter alfabetu nadadzą zatem tempo i strukturę rozmowie. Nie dajcie się jednak zwieść powyższym hasłom „a jak...” i „ b jak...” – nawet sam Laureat Platynowych Lwów do ostatniej chwili nie będzie wiedział, jakie słowo na daną literę za chwilę usłyszy. Spotkanie poprowadzi Kaja Klimek.

 

Konkurs Główny

 

Zgodnie z regulaminem 47. FPFF wyboru filmów do Konkursu Głównego dokonali: Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Kolankiewicz oraz powołany przez niego Zespół Selekcyjny (organ doradczy, w skład którego wchodzą filmoznawczyni Paulina Kwiatkowska, krytyczka filmowa Adriana Prodeus i reżyser filmowy Janusz Zaorski), a także Komitet Organizacyjny.

 

Przewodniczącym jury Konkursu Głównego będzie reżyser Jerzy Domaradzki, a wraz z nim filmy oceniać będą: Ewa Dałkowska, Milenia Fiedler, Cezary Harasimowicz, Grzegorz Kędzierski, Dorota Kędzierzawska, Teoniki Rożynek, Agata Szymańska, Wojciech Żogała.

 

Lista filmów prezentowanych w ramach Konkursu Głównego

  • „Apokawixa”, reżyseria: Xawery Żuławski
  • „Brigitte Bardot cudowna”, reżyseria: Lech Majewski
  • „Broad Peak”, reżyseria: Leszek Dawid
  • „Chleb i sól”, reżyseria: Damian Kocur
  • „Cicha ziemia”, reżyseria: Aga Woszczyńska
  • „Filip”, reżyseria: Michał Kwieciński
  • „Głupcy”, reżyseria: Tomasz Wasilewski
  • „Iluzja”, reżyseria: Marta Minorowicz
  • „Infinite Storm”, reżyseria: Małgorzata Szumowska
  • „IO”, reżyseria: Jerzy Skolimowski
  • „Johnny”, reżyseria: Daniel Jaroszek
  • „Kobieta na dachu”, reżyseria: Anna Jadowska
  • „Orlęta. Grodno ‘39”, reżyseria: Krzysztof Łukaszewicz
  • „Orzeł. Ostatni patrol”, reżyseria: Jacek Bławut
  • „Strzępy”, reżyseria: Beata Dzianowicz
  • „Śubuk”, reżyseria: Jacek Lusiński
  • „Tata”, reżyseria: Anna Maliszewska
  • „The Silent Twins”, reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
  • „Weseלe”, reżyseria: Wojciech Smarzowski
  • „Zadra”, reżyseria: Grzegorz Mołda



Fot. Materiały prasowe FPFF

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

 

Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zakwalifikowało się 30 filmów wyprodukowanych przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu „30 minut” Studia Munka – Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Wyboru filmów również dokonał Dyrektor Artystyczny Festiwalu, wspierając się rekomendacją powołanych przez siebie doradców – filmoznawczyni Diany Dąbrowskiej i historyka filmu Macieja Gila.

 

Filmy będzie oceniać jury w składzie: Ewa Puszczyńska (przewodnicząca), Maria Dębska, Beata Walentowska

 

Pełna lista filmów konkursowych dostępna jest na stronie festiwalu.

 

Konkurs Filmów Mikrobudżetowych

 

W trzeciej sekcji konkursowej, Konkursie Filmów Mikrobudżetowych, znalazły się filmy zakwalifikowane zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego PISF Produkcja filmowa. A oceniać je będzie jury, któremu przewodzi laureat Oscara Allan Starski, a wspierać go będą Katarzyna Klimkiewicz i Lenka Tyrpáková.

 

Lista tytułów prezentowanych w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych

  • Algorytmika”, reżyseria: Marcin Piotrowski
  • Czas na pogodę”, reżyseria: Jacek Raginis-Królikiewicz
  • Hela”, reżyseria: Anna Kasperska
  • Matecznik”, reżyseria: Grzegorz Mołda
  • Obudź się”, reżyseria: Filip Dzierżawski
  • Słoń”, reżyseria: Kamil Krawczycki
  • Spadek”, reżyseria: Jakub Laskowski

 

Niebyły Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

 

Równo 40 lat temu Festiwal Polskich Filmów Fabularnych nie odbył się – z powodu stanu wojennego. Ten sam los spotkał kolejną edycję. Część filmów wzięła udział w późniejszych konkursach, a nawet sięgnęła po najwyższe laury. W 1984 roku festiwal wygrała „Austeria” Jerzego Kawalerowicza, z kolei w 1987 triumfowała „Matka Królów” Janusza Zaorskiego. W roku 1989, krótko po upadku komunizmu, na festiwalu pokazano kilku tzw. półkowników, w tym „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego. Jednak część filmów nigdy na festiwalu się nie znalazła, choć niektóre na to zasługiwały.

 

W tym roku w Gdyni organizatorzy postanowili odczynić złe duchy stanu wojennego i w ramach performatywnej zabawy zorganizować ten niebyły festiwal – powołać jury i przyznać nagrodę. Miłosz Stelmach – filmoznawca i kurator sekcji – zaproponował listę 8 filmów, które powstały w tym okresie i nigdy na festiwalu się nie pojawiły. Wśród nich mamy takie perły jak „Dolina Issy” Tadeusza Konwickiego czy „Nieciekawa historia” Wojciecha Jerzego Hasa, ale też „Wilczycę” Marka Piestraka czy „Gry i zabawy” Tadeusza Junaka – film, który nigdy nie trafił do dystrybucji,

pozostając ostatnim półkownikiem PRL-u. Dzięki współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych i serwisem streamingowym 35mm.online widzowie będą mogli wziąć udział w przeglądzie liczącym aż 17 tytułów na własnych komputerach, telefonach, tabletach i telewizorach (smart tv).

 

W skład jury wejdą trzy osoby urodzone w latach 1982–1983: Dorota Masłowska, Kasper Bajon i Piotr Kurpiewski. Razem przyznają zwycięskiemu filmowi nagrodę. Będzie to cegła – nagroda symboliczna i od „Człowieka z marmuru” kojarzona z trójmiejskim festiwalem. W roku 1977 Andrzej Wajda prezentował w Gdańsku „Człowieka z marmuru”, ale ówczesny szef kinematografii, Janusz Wilhelmi, chcąc zantagonizować polskie środowisko filmowe, wpłynął na jury, by nie przyznawało nagrody Wajdzie, lecz „Barwom ochronnym” Krzysztofa Zanussiego. Zgromadzeni na festiwalu dziennikarze filmowi postanowili więc przyznać Wajdzie nieregulaminową nagrodę – cegłę – najważniejszy rekwizyt filmu, a zarazem symbol niezgody na działania władzy. W tym roku tę specjalną cegłę otrzyma najlepszy film niebyłego festiwalu.

 

Gdynia Dzieciom i nominacje do Złotych Lwiątek im. Janusza Korczaka

 

Trudno w to uwierzyć, ale sekcja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Gdynia Dzieciom osiągnęła pełnoletność! Po raz 18. zapraszamy najmłodszych (i tych nieco starszych) na najlepsze polskie filmy familijne i kino dla dzieci. Sekcja Gdynia Dzieciom organizowana jest przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich we współpracy z Pomorską Fundacją Filmową.

 

Tegorocznym hasłem Gdyni Dzieciom jest: „Pooglądajcie ze mną, mamo, tato!”, a w programie znalazły się premiery i żelazna klasyka, metraże długie i krótkie, filmy aktorskie i animacje, tytuły kinowe i odcinki seriali telewizyjnych. Blisko pół setki atrakcyjnych filmów zainspirowanych literaturą. To z ekranizacji popularnych książek złożono program tegorocznej edycji.

 

W programie znalazły się filmy pełnometrażowe („Zemsta” reż. Andrzej Wajda, „Czarny Młyn” reż. Mariusz Palej, „Za duży na bajki” reż. Kristoffer Rus, „Król Maciuś I” reż. Wanda Jakubowska, „Wyspa złoczyńców” reż. Stanisław Jędryka, „Dzień czekolady” reż. Jacek Piotr Bławut) oraz siedem zestawów animacji.

 

„Pokazanie tych – jak się okazuje – ponadczasowych tytułów będzie zapewne atrakcyjne dla młodych widzów, ale i dla starszych, jeśli zdecydują się im towarzyszyć. Gdybyśmy jednak zdecydowali się zaryzykować i otworzyć na nowości, oferta jest szeroka, różnorodna i kusząca” – zachęca Jerzy Armata, dziennikarz i krytyk filmowy, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, znawca polskiego filmu dla dzieci i młodzieży.

 

Program Gdyni Dzieciom dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Honorowym Patronem przeglądu jest UNICEF Polska – organizacja humanitarna działająca na rzecz dzieci.

 

W tym roku – po raz pierwszy na festiwalu w Gdyni – obok pokazów filmowych odbędzie się konkurs o nagrodę Złote Lwiątka im. Janusza Korczaka. Decyzję, do kogo trafi statuetka Złotych Lwiątek podejmie rzecz jasna dziecięce jury. Projekcje sekcji Gdynia Dzieciom można oglądać Konsulacie Kultury.

 

Lista filmów nominowanych do nagrody Złote Lwiątka im. Janusza Korczaka

  • „Detektyw Bruno”, reżyseria: Magdalena Nieć i Mariusz Palej, scenariusz: Marcin Ciastoń i Ewa Rozenbajgier
  • „Czarny młyn”, reżyseria: Mariusz Palej, scenariusz: Magdalena Nieć i Katarzyna Stachowicz-Gacek
  • „Tarapaty 1”, reżyseria i scenariusz: Marta Karwowska
  • „Tarapaty 2”, reżyseria i scenariusz: Marta Karwowska
  • „Za duży na bajki”, reżyseria: Kristoffer Rus, scenariusz: Agnieszka Dąbrowska

 

Pokazy specjalne

 

Nie byłoby Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych bez pokazów specjalnych. W tym roku organizatorzy zapraszają na trzy wyjątkowe seanse połączone ze spotkaniami:

 

Co nadaje życiu sens: sukces czy miłość? Z tym dylematem mierzą się Joachim, dobiegający kresu życia spełniony mężczyzna oraz młody geniusz matematyczny David. W „Liczbie doskonałej” Krzysztof Zanussi powraca do centralnych tematów swojej twórczości, które wcześniej eksplorował w takich klasykach jak „Struktura kryształu” i „Iluminacja”. Odpowiedzi, których tym razem udziela, są przewrotne i nieoczywiste.

 

Czy kiedy aktor traci mowę, przestaje być aktorem? Adam jest u szczytu sławy. Scena to jego życie i często wybiera aktorstwo, zaniedbując relacje z najbliższymi. Kiedyś wcielił się w grzesznego, ale szlachetnego anioła. Teraz potrzebna jest mu jego pomoc. Adam ma poważny udar. Lekarze ratują mu życie, ale nie dają szans na powrót do pełnego zdrowia. Adam musi nauczyć się wszystkiego od podstaw, gdyż choroba odbiera mu słowa i sprawność ciała. Rozpoczyna się walka o spełnienie obietnicy, że znów stanie na scenie. Film „Prawdziwe życie aniołów” jest inspirowany historią Krzysztofa Globisza, który zagrał główną rolę. Na ekranie będzie można również zobaczyć ostatnią kreację Jerzego Treli.

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na repremierę odrestaurowanego pierwszego polskiego powojennego filmu fabularnego „Wielka droga” w reżyserii Michała Waszyńskiego (1946). Film przedstawia losy pary narzeczonych rozłączonych wojną: od oblężenia Lwowa w 1939 roku, przez formowanie Armii Andersa w ZSRR i tułaczkę w Iranie, Iraku, Palestynie i Egipcie, aż po kampanię włoską. Ważnym elementem filmu są włączone do fabuły zdjęcia dokumentalne, m.in. z bitwy o Monte Cassino.

 

Czysta Klasyka

 

Jedną z flagowych sekcji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest Czysta Klasyka – prezentacja zrekonstruowanych cyfrowo arcydzieł polskiej kinematografii. Tegorocznym bohaterem sekcji będzie Jerzy Kawalerowicz – z okazji 100. rocznicy urodzin. Dla historii polskiego kina to postać ważna z wielu powodów. Ten wybitny twórca nie tylko osiągał artystyczne sukcesy jako reżyser, ale też współtworzył powojenną polską kinematografię, przez wiele lat stał na czele legendarnego Zespołu Filmowego, a następnie Studia „Kadr”, był jednym z filarów Szkoły Polskiej, wykładał w PWSFTviT w Łodzi, a ponadto był współzałożycielem i pierwszym prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

 

„W tym roku w Gdyni w ramach Czystej Klasyki pokażemy filmy różnorodne, z kilku okresów twórczości Jerzego Kawalerowicza, jednak wszystkie na swój sposób aktualne. Dziś w dobie wielu debiutów i pewnego rodzaju pokoleniowej odnowy naszego kina warto wracać do pereł polskiego filmu i dzięki nim budować most między starym a nowym i ciągłość naszej kinematografii” – podkreśla Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Kolankiewicz.

 

„Do sekcji wybraliśmy tytuły, które reprezentują odmienne style, zainteresowania i okresy w twórczości Jerzego Kawalerowicza. Od pierwszego międzynarodowego sukcesu, który odniósł filmem «Pociąg» (1959), poprzez odważną obyczajowo, ale źle przyjętą w momencie premiery «Grę» (1968), która stanowi próbę poetyki nowofalowej, po historyczny dramat «Śmierć prezydenta» (1977), będący rekonstrukcją wydarzeń, które położyły się cieniem na całych losach II Rzeczypospolitej. Przykłady te dowodzą z jednej strony wszechstronności i ewolucji stylu Kawalerowicza, z drugiej jednak potwierdzają, że każdemu filmowi potrafił nadać autorski charakter” – mówi Miłosz Stelmach, filmoznawca, krytyk filmowy, redaktor naczelny kwartalnika „Ekrany”, kurator sekcji i autor wprowadzeń do filmów.

 

Polonica

 

Polonica to, obok Konkursu Głównego, najstarsza sekcja festiwalu. Aby się do niej zakwalifikować, film musi spełniać zasadnicze kryterium – posiadać polski akcent. Ponieważ w ostatnich latach rodzima kinematografia otwiera się na europejskie i światowe koprodukcje, sekcja staje się coraz bardziej zróżnicowana i bogata w zaskakujące tytuły.

 

I tak oto w sekcji będzie można zobaczyć dramat kryminalny „Nosorożec” (reżyseria Ołeh Sencow), rozgrywający się w Ukrainie lat dziewięćdziesiątych, w schyłkowym okresie Związku Radzieckiego, opowiadający o młodym człowieku, który pnie się w hierarchii przestępczej; wyprodukowany przez Wima Wendersa debiut Michała Chmielewskiego „Roving woman”, którego bohaterka, Sara, wyrzucona z domu kradnie samochód, zakochuje się w jego właścicielu i postanawia go odnaleźć; film fantasy „After Blue. Przekroczyć błękit” (reżyseria Bertrand Mandico), rozgrywający się w odległej przyszłości na dziewiczej plancie i ukazujący podróż Roxy i jej matki przez widmowe krainy brudnego raju w poszukiwaniu morderczyni; „Hranice lásky” Tomasza Wińskiego – o parze, która postanawia ożywić swój związek i zaczyna dzielić się erotycznymi fantazjami i sekretnymi pragnieniami, coraz bardziej przekraczając granice tego, co dozwolone w miłości i seksie; „Pamfir” (reżyseria Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) – dramat mówiący o tym, jak wybryk syna zmusza głównego bohatera do uruchomienia dawnych przestępczych kontaktów, by

spłacić dług, a każda decyzja, którą podejmuje, wciąga go coraz bardziej w sieć korupcyjnych i mafijnych układów; oraz „Lampart z Ankary” (reżyseria Emre Kayiş), ukazujący samotnego dyrektora najstarszego tureckiego zoo i introwertyczną urzędniczkę, którzy, chcąc zatrzymać proces prywatyzacji ogrodu zoologicznego, postanawiają zataić śmierć i upozorować zaginięcie jego najcenniejszego mieszkańca – lamparta anatolijskiego. Tym samym rozpoczynają lawinę absurdu, która wymyka się spod kontroli.

 

Filmy z Gdyni

 

O wzajemnej miłości Gdyni i filmu przypominać nie trzeba. Warto jednak ten związek pielęgnować. Temu właśnie służy sekcja Filmy z Gdyni. Ta pozakonkursowa selekcja składa się z tytułów, które posiadają lokalny pierwiastek – albo dotyczą Gdyni i gdynian, albo są zrealizowane przez tutejszych producentów, albo reżyserowane przez gdyńskich twórców.

 

W tegorocznej sekcji Filmy z Gdyni znalazło się 5 tytułów: dokument „Ania” w reżyserii Krystiana Kuczkowskiego i Michała Bandurskiego, która opowiada historię aktorki Anny Przybylskiej – odważnej, kochającej życie i spełniającej marzenia dziewczyny z Gdyni, utrzymującej równowagę pomiędzy życiem zawodowym i byciem osobą publiczną a swoim życiem rodzinnym; dokument Aleksandry Kutz „Jeszcze zdążę”, w którym bohaterowie uczą nas, czym naprawdę jest dobre życie i czym mogłoby być, gdybyśmy się na chwilę zatrzymali, by popatrzeć, porozmawiać, przytulić się, odetchnąć; film Anny Marii Mydlarskiej „Marian Kołodziej”. „Tajemnica artysty”, poświęcony wielkiemu scenografowi, kostiumografowi i współtwórcy sukcesu polskiego kina lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych; „Homo Peregrinus” Andrzeja Święcha, ukazujący fenomen pielgrzymowania oraz analizę tego, co skłania ludzi do podjęcia trudu wędrówki; oraz „Opowiedz mi o mnie” Macieja Millera, ukazujący historię porzuconej w szpitalu Magdy, która nigdy nie poznała swojej biologicznej matki, a która chce rozwikłać zagadkę, by dowiedzieć się, kim naprawdę jest.

 

Pokazy z audiodeskrypcją i napisami

 

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych to od wielu lat wydarzenie kulturalne przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Jak co roku dwa filmy z Konkursu Głównego są prezentowane z wykorzystaniem technik umożliwiających ich odbiór przez osoby niewidome i słabowidzące oraz osoby głuche i niedosłyszące. W tym roku w ramach pokazów z audiodeskrypcją oraz z napisami dla niesłyszących przygotowaliśmy filmy „IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego oraz „Strzępy” w reżyserii Beaty Dzianowicz.

 

Na festiwalu nie może zabraknąć także Legalnej Kultury

 

Startujemy już w niedzielę, dzień przed rozpoczęciem Festiwalu. Będą to specjalne Warsztaty Legalnej Kultury dla Wolontariuszy 47. FPFF. Podczas warsztatów: prawo autorskie w zakresie istotnym w twórczości, w nauce i w życiu codziennym – z filmem w roli głównej! Szkolenie Legalnej Kultury stanowi wyjątkową okazję do zdobycia wiedzy o prawach własności intelektualnej, niezbędnej w dzisiejszym porządku kulturalno-cywilizacyjnym.

Legalna Kultura z wytrwałością propaguje etyczne i świadome uczestnictwo w kulturze. Edukuje w zakresie praw własności intelektualnej i korzystania z kultury z legalnych źródeł. Dlatego tak ważna częścią naszego programu będzie


Wykład „Czasy się zmieniają, przyzwoitość nie. Czyli o etyce w kulturze”
prowadzić będzie Dariusz Duma, filozof, etyk i ambasador Legalnej Kultury.


Podczas wykładu

  • Źródła etyki: co to jest przyzwoitość i czy w dzisiejszych czasach warto
    się nad tym zastanawiać?
  • Etyka twórcy, etyka odbiorcy – zwłaszcza w świecie filmu.
  • Czy kultura poucza, czy kultura wymaga?
  • O zasadach, o hejcie – czy hejt jest częścią natury człowieka?
  • O zarządzaniu negatywnymi emocjami w życiu indywidualnym i społecznym.
  • O co naprawdę warto się martwić, gdy myślimy o przyszłości człowieka i jego kultury?

 

Jak co roku widzowie usłyszą spoty  „W czerni kina”, specjalnie dedykowane filmom konkursowym, w wykonaniu aktorów i reżyserów. Będą je mogli usłyszeć nie tylko uczestnicy Festiwalu, gdyż będą one towarzyszyły filmom podczas regularnej dystrybucji kinowej.

 

Tradycyjnie już każdego festiwalowego ranka  odbywać się będzie Konkurs - codzienne zagadki filmowe. Twórcy zadawać będą pytania (wideo), które publikować będziemy na portalach społecznościowych Festiwalu i Legalnej Kultury. Nagrody będą miały imienne dedykacje od artystów! Pierwsza zagadka należy do dyrektora Festiwalu Leszka Kopcia.

 

Więcej informacji, aktualności oraz PROGRAM znajdziecie na stronie Festiwalu.





Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Jeśli podoba Ci się nasz artykuł, udostępnij go


Do góry!