Brazylijskie i jazzowe rytmy na nowej płycie Doroty Miśkiewicz „Bons Amigos”

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Polecamy

Brazylijskie i jazzowe rytmy na nowej płycie Doroty Miśkiewicz „Bons Amigos”

Brazylijskie i jazzowe rytmy na nowej płycie Doroty Miśkiewicz „Bons Amigos”

07.09.23

Nowy album Doroty Miśkiewicz i światowej gwiazdy latin jazzu, Toninho Horty „Bons Amigos” z udziałem Michaela Pipoquinha, Armando Marçala, Bodka Janke, to unikatowe połączenie brazylijskiej energii i słowiańskiej wrażliwości.

 

Muzyka brazylijska fascynuje Dorotę Miśkiewicz od zawsze. Jak wyznaje – dużo bliżej jej do ciepłego południa niż do chłodnej północy. Przejawem tej sympatii jest m.in. wydana w 2008 roku płyta „Caminho”, której koloryt podkreśla południowe podejście do rytmu, nie tylko w sambach i bossanovach, ale także utworach zakorzenionych w jazzie.


Toninho Horta i Dorota Miśkiewicz, fot. Nelsinho Faria

 

Kilkanaście lat później Dorota ponownie wyruszyła na południe. Tym razem dosłownie. Pojechała do Rio de Janeiro, by nagrać płytę z ikoną muzyki brazylijskiej, jednym z największych światowych wirtuozów gitary, Toninho Hortą. W mieście wiecznego słońca, podczas sesji nagraniowej z udziałem brazylijskich muzyków (Michaela Pipoquinhi – bas, Armando Marçala – instrumenty perkusyjne), Dorota i Toninho stworzyli zaczyn wyjątkowego materiału, na który złożyły się autorskie utwory Horty, należące do kanonu brazylijskiej muzyki. Jak przystało na kulturę, której emocjonalny wachlarz rozpościera się od śmiechu do łez – są to zarówno pogodne piosenki, wyczarowujące obraz słonecznej plaży, jak i utwory bardziej poetyckie, naznaczone typową dla bossanovy tęsknotą i melancholią. Niespodzianką są także nowe interpretacje autorskich piosenek pochodzących z poprzednich płyt Doroty: „ALE” oraz wspomnianej już „Caminho”.

 

Muzyczne historie zarejestrowane w studio w Rio, Dorota rozwijała już dalej w Polsce. W jakże odmiennej, zimowej aurze dograła do brazylijskich śladów perkusję Bodka Janke oraz swój głos. Okazało się, że Bodek ma w sobie inspirujące pokłady południowej duszy i stylowo wkomponował się w muzyczny materiał. W efekcie powstała płyta, która połączyła kultury, kontynenty, strefy klimatyczne i czasowe.

 

WYKONAWCY

Dorota Miśkiewicz - śpiew, chórki

Toninho Horta - gitara, śpiew, chórki

Michael Pipoquinha - gitara basowa, chórki

Armando Marçal - instrumenty perkusyjne

Bodek Janke - perkusja, instrumenty perkusyjne, tabla

 

 

Dorota Miśkiewicz

 

Jeden z najważniejszych polskich głosów jazzowych, kompozytorka, autorka tekstów. Wydała osiem autorskich płyt, które nierzadko były nominowane do najważniejszej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, a ona sama w ostatnich latach wielokrotnie zdobywała tytuł Wokalistki Roku w corocznym rankingu magazynu „Jazz Forum”.

 

Wykształcona skrzypaczka, córka słynnego saksofonisty, Henryka Miśkiewicza. Niezliczona jest liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „Um Pincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie.

 

Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Stefano Bollanim, Davidem Murray’em, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Tomaszem Stańko, Grzegorzem Turnauem i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej.

 

Zakotwiczona w jazzie, chętnie wypływa na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom.


Dorota Miśkiewicz i Toninho Horta, fot. Nelsinho Faria

 

Toninho Horta

 

Brazylijski gitarzysta, kompozytor, aranżer, wokalista, jeden z filarów latin jazzu w USA. Jako dwudziestolatek rozpoczął współpracę z nestorem brazylijskiego jazzu, Miltonem Nascimento, zwracając na siebie uwagę nie tylko południowo– ale i północnoamerykańskich słuchaczy.

 

Pod koniec lat 80. Horta przeniósł się do Nowego Jorku, rozpoczynając wieloletnią współpracę z jazzowymi gigantami: m.in. z Patem Methenym, który niejednokrotnie podkreślał fascynację jego stylem gry, a także z Waynem Shorterem, Herbiem Hancockiem, Billym Higginsem, George’em Duke’em, Keithem Jarrettem czy zespołem Manhattan Transfer.

 

Jego życie przez wiele lat rozpostarte było pomiędzy dwoma kontynentami. Horta mimo zawrotnej kariery w USA nieustannie koncertował z największymi postaciami muzyki brazylijskiej: wspomnianym już Miltonem Nascimento, Elis Reginą, Gal Costą, Sergio Mendesem.

 

Michael Pipoquinha

 

Młody basista, kompozytor, uznawany za największe muzyczne objawienie Brazylii ostatniego dziesięciolecia, porywający publiczność nieokiełznaną charyzmą i wirtuozerią. Nauczył się grać na basie w sposób organiczny od swojego ojca i dziadka. Okrzyknięty genialnym dzieckiem, już w wieku jedenastu lat rozpoczął współpracę z wiodącymi brazylijskimi zespołami. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych muzyków Ameryki Południowej.

 

Jego styl, oparty na brazylijskim dziedzictwie, łączy w sobie nieograniczone możliwości techniczne, wielobarwne rytmy, melodykę i harmonię. Pipoquinha, zarówno jako solista, lider własnych zespołów, ale i sideman, mimo młodego wieku, odnosi sukcesy w obu Amerykach oraz w Europie.

 

Współpracuje z Toninho Hortą, Pedro Martinsem, Mônicą Salmaso, Vanessą Moreno i całą czołówką muzyków brazylijskich. Wystąpił także (obok Jacoba Colliera i Chrisa Mehlera) z Big Bandem WDR.

 

Armando Marçal

 

Swoją przygodę z perkusją rozpoczął jako czternastolatek w największej, brazylijskiej szkole samby, prowadzonej przez swojego ojca Mestre Marçala, grał również ze swoim dziadkiem (Armando Marçalem), znanym kompozytorem samby. Tworzył historię brazylijskiej muzyki, nagrywając płyty z takimi tuzami jak Caetano Veloso, Djavan, Chico Buarque, Ivan Lins, Elis Regina, Gal Costa, Jorge Ben Jor, João Bosco.

 

Wszyscy fani jazzu znają słynne płyty Pata Metheny’ego „Still Life (Talking)”, „Letter from Home”, „The Road to You” czy „Secret Story”, na których słychać brzmienie jego perkusji. Armando Marçal, jako stały członek zespołu Pata, towarzyszył mu w trasach koncertowych na całym świecie. Na swoim koncie ma również płyty z Paulem Anką, Julio Iglesiasem, Stefano Bollanim i Mattem Bianco.

 

Bodek Janke

Mieszkający w Berlinie, wszechstronny perkusista i perkusjonista polskiego pochodzenia, związany z europejską sceną jazzową oraz „world music”. Pochodzi z muzycznej rodziny, jest wszechstronnie wykształcony, studiował w różnych częściach świata perkusję, saksofon, wibrafon oraz indyjskie tabla.

Zwykło się o nim mówić „mistrz wielu dialektów” (cytat z Johna Rileya), bo istotnie Bodek potrafi zagrać w każdym niemalże stylu, zabierając słuchacza w podróż przez wszystkie kontynenty. Duża różnorodność, organiczne poczucie rytmu, zaowocowały jego współpracą m.in. z Larsem Danielssonem, Billem Evansem, Bobo Stensonem, Leszkiem Możdżerem, Big Bandem WDR, Kristjanem Randalu, Petrosem Klampanisem czy Atom String Quartet.

Charakterystyczne brzmienie Bodka można usłyszeć na ponad 200 albumach innych artystów. Nagrał także 10 autorskich płyt, na których zawarł również własne kompozycje i aranżacje.

Lista utworów:

 

1. MANOEL, O AUDAZ

2. PECÉM

3. NUCĘ, GWIŻDŻĘ SOBIE (CANTO CANTO)

4. PARTY IN OLINDA

5. BONS AMIGOS

6. BUDZIĆ SIĘ i ZASYPIAĆ (Z TOBĄ)

7. UM SONHADOR (MOŻE TO NIE TAK)

8. FOOT ON THE ROAD

9. VIVER DE AMOR

10. ŚWIERK

11. DIANA

 

Album powstał dzięki wsparciu finansowemu Stowarzyszenia Artystów Wykonawców SAWP oraz firmy UNISOFT


DOROTA MIŚKIEWICZ & TONINHO HORTA (PL/BR)

feat. Michael Pipoquinha, Bodek Janke

 

JEDYNA TRASA KONCERTOWA promująca polsko-brazylijski album "Bons Amigos" nagrany przez Dorotę Miśkiewicz i światową gwiazdę latin jazzu, Toninho Hortę!

 

14.09 GDAŃSK, Siesta Festival

15.09 KALISZ, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

16.09 ŁOMIANKI, Centrum Kultury w Łomiankach

17.09 RZESZÓW, Filharmonia Podkarpacka

19.09 WARSZAWA, klub MOXO w Fabryce Norblina

20.09 LUBLIN, Teatr Stary

21.09 LUBLIN, Teatr Stary

22.09 PIŁA - Strefa Rekreacji przy Starostwie Powiatowym

23.09 KIELCE, festiwal Memorial to Miles

24.09 POZNAŃ, klub Blue Note

25.09 WROCŁAW, NFM - Narodowe Forum Muzyki, Sala Czerwona






Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!