CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Pierwsze efekty kampanii "Follow the money"
15.03.16
W drugiej połowie ubiegłego roku Stowarzyszenie Sygnał i Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wystartowały z kampanią "Follow the money" - inicjatywą na rzecz odpowiedzialnego lokowania budżetów reklamowych w serwisach internetowych. Są już pierwsze efekty tych działań.
W opinii Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego model "follow the money" wskazany został jako najskuteczniejszy sposób walki z komercyjną nielegalną dystrybucją treści online. Polega on nie na bezpośrednim zwalczaniu przejawów piractwa internetowego, lecz na blokowaniu możliwości zarabiania na pirackich treściach w oparciu o współpracę z reklamodawcami oraz pośrednikami płatności tj. Visa, MasterCard, PayPal itd. Analizy prowadzone przez organizacje antypirackie wykazały, że aż 72% pirackich serwisów czerpie dochody właśnie z tytułu prezentacji reklam oraz płatności za zamieszczone treści.
Polska kampania edukacyjno-informacyjna "Follow the money" przygotowana została przez środowiska zrzeszające nadawców i operatorów telewizyjnych. Jej inicjatorzy szczególną uwagę poświęcają kwestii finansowania z budżetów reklamowych portali internetowych, które pośrednio lub pośrednio rozpowszechniają treści naruszające prawa własności intelektualnej i jednocześnie nie wywiązują się z obowiązków nałożonych przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Bezpłatny dostęp do treści chronionych, w szczególności, prawem autorskim, wpływa na dużą popularność takich portali, co z kolei czyni je atrakcyjnymi dla reklamodawców, którzy często nie mają wiedzy ani narzędzi aby ocenić, czy działalność konkretnego portalu internetowego nie narusza praw do zamieszczanych na nim materiałów.
Celem kampanii jest dostarczenie reklamodawcom konkretnych narzędzi pozwalających dokonywać świadomych wyborów w postaci odpowiedzialnego lokowania budżetów reklamowych. W ramach kampanii stworzono specjalną Tabelę Naruszeń, na którą po weryfikacji zgłoszeń na chwilę obecną trafiło 38 serwisów m.in. kina online, serwisy oferujące nieuprawnione transmisje telewizyjne oraz streamujące wydarzenia sportowe na żywo. Z tytułu reklamy w ręce ich operatorów trafia średnio ponad 1 mln złotych miesięcznie. Dziesięć najchętniej odwiedzanych serwisów z ww. listy wygenerowało w okresie ostatniego półrocza ponad 86 mln odsłon kampanii reklamowych.
Twórcy kampanii podjęli rozmowy z reklamodawcami uświadamiając ich w czyje ręce trafiają pieniądze z ich budżetów reklamowych. W dalszej kolejności do wsparcia swoich działań zamierzają przekonywać operatorów internetowych płatności.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura