CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Polacy częściej chodzą do muzeum niż do teatru
17.05.17
W ciągu ostatniego roku co czwarty Polak odwiedził muzeum, aby obejrzeć tam stałą ekspozycję lub wystawę muzealną. Jednocześnie aż o 13 punktów procentowych spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą i sztuką. Głównym powodem nie jest brak środków finansowych, a brak czasu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Wizyta w muzeum czy galerii to jeden z najczęstszych sposobów na osobisty kontakt z kulturą. Ten sposób spędzania czasu plasuje się w gronie pięciu wydarzeń kulturalnych, w których Polacy najczęściej uczestniczą osobiście - zaraz po projekcjach filmowych oraz festynach.
Zainteresowaniem cieszą się zarówno stałe ekspozycje muzealne jak i wystawy czasowe. Również organizowana od wielu lat "Noc Muzeów" to jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń kulturalnych wśród Polaków.
– Można odnieść wrażenie, że od kilku lat muzea wracają do łask i jest to zasługa wielu czynników. Jednym z nich jest coraz bogatsza i ciekawsza oferta muzealna. Nowe muzea powstają w różnych miastach Polski, jak np. ostatnio Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Coraz częściej też polskie muzea otrzymują międzynarodowe nagrody, tak jak European Museum Academy dla Polin Muzeum Historii Żydów Polskich. Oznacza to, że polskie muzealnictwo coraz częściej jest na światowym poziomie, polskie muzea mają bogate zbiory i pokazują je w coraz ciekawszy sposób. W ostatnich latach widać też ogromny postęp w działaniach promocyjno-marketingowych. Organizowane są specjalne wydarzenia dla dzieci, często połączone z warsztatami oraz specjalne wydarzenia, jak np. zwiedzanie nocne. Ponadto, coraz więcej muzeów oferuje bezpłatne wejścia w wybrane dni tygodnia lub miesiąca, co jest okazją dla wszystkich do ich odwiedzenia. Innym czynnikiem wpływającym na popularyzację muzeów jest rosnąca turystyka krajowa, w tym turystyka miejska sprzyjająca odwiedzaniu takich miejsc. Ponadto, muzeum jest dużo bardziej dostępne niż na przykład teatr. Można się do niego wybrać spontanicznie, niejako przy okazji. Nie trzeba rezerwować dużo wcześniej biletów, tak jak to jest w przypadku spektakli teatralnych czy koncertów. Z pewnością muzea stały się Polakom bliższe też dzięki organizowanej co roku Nocy Muzeów, jednej z najlepiej rozpoznawalnych imprez kulturalnych w Polsce – komentuje Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Jednocześnie 2016 roku spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą. Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych deklarują w takim samym stopniu kobiety jak i mężczyźni. Częściej uczestnikami wydarzeń kulturalnych są ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
Deklarowaną, główną przyczyną rezygnacji z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu, który wskazuje ponad połowa osób nieuczestniczących w życiu kulturalnym. Co ciekawe, w porównaniu z rokiem poprzednim, ponad dwukrotnie mniej osób wskazuje brak środków finansowych jako główną przyczynę rezygnacji z udziału w wydarzeniach kulturalnych.
Zdecydowanie najczęściej informacje na temat wydarzeń kulturalnych respondenci czerpią z Internetu, znacznie rzadziej z reklam czy programów telewizyjnych.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2016 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1510 wywiadów CATI oraz N=3751 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
fot. tytułowa Krzysztof Belczyński
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura