CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Już 100 mln odbiorców płaci za muzykę w internecie
06.03.17
Pod koniec 2016 roku liczba subskrybentów płacących za korzystanie z muzycznych serwisów streamingowych przekroczyła 100 mln osób - wynika z raportu firmy badawczej Midia Research. W porównaniu z rokiem 2015 to wzrost o ponad 33%.
Absolutnym numerem jeden globalnego rynku jest serwis Spotify, z którego płatnej wersji korzysta ok. 43 mln miłośników muzyki. Należy dodać że kolejne 63 mln odbiorców to użytkownicy bezpłatnej wersji Spotify, którzy w zamian za dostęp do muzyki godzą się na słuchanie reklam.
Na drugim miejscu zestawienia z liczbą ok. 21 mln słuchaczy plasuje się Apple Music, zaś podium zamyka Deezer z liczbą ok. 7 mln subskrybentów. Ciekawostką jest, że popularny w Polsce Tidal, zajmuje zaledwie piątą pozycję z 1% udziałem w rynku.
Dane te obrazują dynamikę wzrostu rynku płatnych subskrybcji, który w ciągu roku powiększył się o kolejne 33%. W roku 2015 z serwisów abonamentowych korzystało ponad 67 milionów osób. W roku 2014 liczba ta wynosiła 41 milionów użytkowników, zaś w 2010, kiedy po raz pierwszy zebrano takie dane, zaledwie 8 mln.
Według szacunków specjalistów z branży muzycznej rynek płatnych subskrybcji będzie rósł wyraźnie do 2020 roku, kiedy to osiągnie liczbę ok. 220 mln użytkowników.
Streaming jest najszybciej rozwijającym się źródłem przychodów przemysłu muzycznego. Przychody z tego tytułu w stosunku do roku 2015 wzrosły o 49% i wyniosły 5,4 miliarda dolarów.
W 2015 roku globalny rynek osiągnął przełomowy moment, w którym sprzedaż muzyki cyfrowej stała się głównym źródłem przychodów i po raz pierwszy w historii przewyższyła sprzedaż nośników fizycznych.
Ogólna wartość rynku muzycznego szacowana jest dziś na 16,1 mld, co stanowi wzrost o 1,1 mld (7%) względem roku 2015.
[Źródło]
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura