Ja w internecie

PROGRAM SZKOLENIOWY W ZAKRESIE ROZWOJU KOMPETENCJI CYFROWYCH



Wyszukaj na stronie "Ja w internecie"


101 lat niepodległej - fascynujący obszar poszukiwań dla twórców

KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY

/ Działamy

101 lat niepodległej - fascynujący obszar poszukiwań dla twórców

101 lat niepodległej - fascynujący obszar poszukiwań dla twórców

08.11.19

Polskie drogi do wolności były kręte i zawiłe, jednak po 123 latach niewoli doprowadziły do upragnionego celu – do niepodległości. Bez geniuszu marszałka Józefa Piłsudskiego sukces 1918 roku nie byłby możliwy. 

Był politycznym geniuszem. Bezkompromisowy, pewny siebie, zdeterminowany. Pisarz, myśliciel, ale przede wszystkim praktyk. O czym myślał człowiek, który po latach zaborów budował od podstaw polskie państwo? Jakie były jego cele i marzenia? Jak oceniłby sto lat niepodległości? Gdybyśmy tylko mogli wejść do głowy Marszałka i zobaczyć nasz świat jego oczami... W 1935 roku podjęto taką próbę. Choć brzmi to nieco surrealistycznie, po śmierci Józefa Piłsudskiego jego mózg został wyjęty i przekazany profesorowi Maksymilianowi Rosemu, dyrektorowi Polskiego Instytutu Badań Mózgu w Wilnie.

Rose prowadził prace nad mózgiem ze swoimi asystentami przez ponad dwa lata (aż do swojej nieoczekiwanej śmierci w listopadzie 1937 roku). Efektem tego wydarzenia jest monografia zawierająca opisy, rysunki i zdjęcia mózgu Marszałka. Co "wyczytał" zespół Rosego z cerebrum Józefa Piłsudskiego? Można to sprawdzić sięgając do zbiorów Polony, największej w Polsce biblioteki cyfrowej, w której znajdują się skany "Mózgu Józefa Piłsudskiego".



Fascynujące stulecie

Zainspirowani tą historią, postanowiliśmy przypomnieć kluczowe utwory polskiej kultury z lat 1918-2018, które pomogą zrozumieć polską historię i samych siebie. Chcemy zachęcić Was do wędrówki po tym fascynującym pod każdym względem stuleciu. Bogactwo i różnorodność polskiej kultury z tego okresu są ogromne.

Kanon polskiej kultury z legalnych źródeł

Sto lat niepodległej to fascynujący obszar poszukiwań dla twórców filmowych. Filmy fabularne najwybitniejszych reżyserów, to między innymi dzieła Andrzeja Wajdy – od „Kanału” – poprzez „Człowieka z żelaza”, „Człowieka z marmuru” aż do „Wałęsy. Człowieka z nadziei”, Krzysztofa Kieślowskiego, autora słynnego tryptyku „Trzy kolory” oraz niezapomnianej serii „Dekalog”, Romana Polańskiego z jego „Pianistą”, Wojciecha Marczewskiego, reżysera „Ucieczki z kina Wolność”, Krzysztofa Zanussiego, autora filmów „Constans”, „Kontrakt”, „Persona non grata”, Agnieszki Holland i jej słynnego „W ciemności”, Małgorzaty Szumowskiej z „33 scenami z życia” czy Wojciecha Smarzowskiego, twórcy „Wołynia” – nie sposób wymienić wszystkich.
Obrazu niepodległej dopełniają dokumenty Kazimierza Karabasza czy Marcela Łozińskiego oraz animacje Witolda Giersza.
Twórcy, niezależnie od gatunku ukazują swoich bohaterów zmagających się z traumami, demonami przeszłości, ale też ilustrują ich małe szczęścia i duże sukcesy. A jeśli będziemy chcieli jeszcze raz wrócić do tamtych lat  z perspektywy dzisiejszych twórców filmowych, pomoże nam „Piłsudski” w reżyserii Michała Rosy i „Legiony” wyreżyserowane przez Dariusza Gajewskiego.



Literaturę stulecia reprezentują dzieła Witolda Gombrowicza, Brunona Schulza, Stefana Żeromskiego, Olgi Tokarczuk, Stanisława Grzesiuka, Andrzeja Stasiuka, Czesława Miłosza, Szczepana Twardocha i poetów: Kamila Baczyńskiego oraz Skamandrytów.

W muzyce obok siebie występują Krzysztof Komeda, Hanka Ordonówna, Hey, Brodka, Budka Suflera, Władysław Szpilman, Kult, Ignacy Jan Paderewski, Paktofonika, Wojciech Kilar i Zbigniew Wodecki.



Nazwiska i przykłady można by długo mnożyć, a ich katalog i tak nie zostanie wyczerpany. Przed rokiem Ośrodek KARTA wydał "Księgę Stulecia Niepodległości", przedstawiając 60 wydarzeń, które zdaniem autorów miały decydujący wpływ na stulecie, w okresie od stycznia 1918 do września 2018 roku.
Można dowiedzieć się z niej m.in.: które procesy dyplomatyczne ostatecznie zadecydowały o tym, że Polska odbudowała swoją niepodległość w sojuszu z USA, Francją i Anglią; jaka była kluczowa rola Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego jako ojców niepodległości, w jaki sposób polskie marzenie o mocarstwie wpłynęło na relacje z sąsiadami oraz mniejszościami narodowymi, naznaczając je na kolejne dziesięciolecia, a nieraz do dziś. Nakreślono także kontrast między deklarowaną siłą a katastrofalną słabością i osamotnieniem państwa polskiego zaatakowanego w 1939, przybliżając wstrząsający proces ujarzmiania i pacyfikacji społeczeństwa w pierwszych latach rządów komunistów.
Autorzy poświęcili dużo miejsca na przedstawienie burzliwych przełomów i kamieni milowych Peerelu: lat 1956, 1968 i 1970 - komentowanych z perspektywy środowiska paryskiej „Kultury”, centrum polityczno-kulturalnego polskiej emigracji, jak również drogowskazu dla rodzącej się krajowej opozycji. Kolejne rozdziały i kamienie milowe minionego stulecia wyznaczały środowiska "Solidarności" i podział polityczny po ponownym odzyskaniu niepodległości w 1989 roku, "powrót" do Zachodu, osadzającym Polskę w strukturach NATO i UE i wiele innych wydarzeń, których świadkami jesteśmy dziś, a które już jutro tworzyć będą historię.


Tę dużą i tę małą, historię życia każdego z nas, które niczym wąska ścieżka wpisuje się w rozległą drogę, tworzącą historię polskiej państwowości kolejnego już stulecia.

Potraktujcie wskazania Legalnej Kultury jako punkt wyjścia do wspólnego wzbogacania tego zbioru dzieł wybitnych.

Jolanta Tokarczyk




Fundacja Legalna Kultura realizuje projekt szkoleniowy, którego celem jest edukacja w zakresie prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej pomocna zarówno w nauczaniu, jak i w nauce, ale także w bezpiecznym korzystaniu z zasobów kultury w życiu codziennym.

  

 

Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura

SZKOLENIA I WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI, EDUKATORÓW I UCZNIÓW

Celem szkoleń i warsztatów jest edukacja w zakresie korzystania z zasobów kultury przydatnych w pracy dydaktycznej oraz w pracy twórczej, a także w nauce z poszanowaniem praw twórców. Prowadzący warsztaty przybliżą uczestnikom problematykę z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz korzystania z zasobów kultury z legalnych źródeł, a także dostarczą narzędzi pomocnych w pracy dydaktycznej i w nauce. Więcej informacji…


ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W PROJEKCIE

 

Projekt realizowany dzięki wsparciu finansowemu
European Union Intellectual Property Office


 



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Do góry!