Rozmowy
O pracy twórczej, rzemiośle i artystycznych zmaganiach. O rozterkach w kulturze i jej losach w sieci, rozmawiamy z twórcami kultury.

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

W poszukiwaniu zgubionego wczoraj

W poszukiwaniu zgubionego wczoraj

Chciałam, żeby to był film o tym, kim jesteśmy bez ról, które dobrze znamy oraz o tym, co nas określa. Co robimy, gdy tracimy funkcje społeczne – mówi Agnieszka Smoczyńska, reżyserka „Fugi”, która na 43. FPFF w Gdyni otrzymała Nagrodę za debiut lub drugi film oraz Nagrodę za zdjęcia.  Film zdobył również Kryształową Gwiazdę Elle oraz wyróżnienie Sieci Kin Studyjnych. 

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Z Lwem i Pazurem - spojrzenie na filmy oczami twórców

Z Lwem i Pazurem - spojrzenie na filmy oczami twórców

Za nami wielkie święto polskiego kina, czyli 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Tegoroczna edycja w zgodnej ocenie krytyków, środowiska filmowego, a przede wszystkim widzów została uznana za niezwykle zróżnicowaną i potwierdzającą siłę polskiej kinematografii. Posłuchajcie, co o swoich filmach mówią twórcy kilku nagrodzonych obrazów.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Filip Bajon. W poszukiwaniu nieopisanego czasu

Filip Bajon. W poszukiwaniu nieopisanego czasu

– To jest fragment Polski dotąd w filmie nieopisany. Historia fragmentu polskiej ziemi, na której osiedlili się Kaszubi, ale jest to również historia Europy. Pokazuję co się zdarzyło na niewielkim obszarze, w Europie, gdy nie istniała żadna ochrona wspólnego europejskiego interesu. Wątki w moim filmie zaplatają się ze sobą jak warkocz. Wynika z nich, że nawet największe zawikłanie miłosne jest lepsze od zawikłania polityczno-historycznego. A największy nawet grzech w miłości jest niczym wobec grzechu Historii  z Filipem Bajonem, reżyserem i pisarzem, twórcą filmu "Kamerdyner", który 17 września otwiera 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, rozmawia Marzena Mróz.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Roman Polański. Film jest jak zapałka

Roman Polański. Film jest jak zapałka

– "Pianista" jest bardzo osobistym filmem. Opisuje rzeczy, które w pewnym sensie sam przeżyłem. To znaczy, że są w filmie sceny naprawdę z mojego życia. Oczywiście głównie to wspomnienia spisane przez Władysława Szpilmana, ale szczegóły i niektóre sytuacje są przeniesione dokładnie tak, jak je pamiętam z dzieciństwa w krakowskim getcie – z Romanem Polańskim o jego filmach, współpracy z Tadeuszem Łomnickim i Krzysztofem Komedą oraz przygotowywanej "Sprawie Dreyfussa" rozmawia Ryszard Jaźwiński.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Dawid Ogrodnik. Aktorskie salto mortale

Dawid Ogrodnik. Aktorskie salto mortale

Film to taka paralela do życia, w którym zawsze jest co poprawiać, a wyobrażenie nie zawsze pokrywa się z rzeczywistością. Czasami zdarza się, że mam pretensję do samego siebie, że okres przygotowawczy mogłem lepiej wykorzystać, ale staram się robić wszystko, żeby tego uczucia nie odczuwać zbyt często, bo jest ono zwyczajnie nieprzyjemne i wstyd mi wtedy przed samym sobą. Jest moim wielkim marzeniem, żeby zagrać kiedyś rolę, z której będę całkowicie zadowolony i wtedy, w tym samym momencie, przestanę być aktorem – o warsztacie aktorskim, przygotowaniu do ról i przygodach na planach filmowych z Dawidem Ogrodnikiem rozmawia Ryszard Jaźwiński.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Niedopowiedziana rzeczywistość - rozmowa z Andrzejem Barańskim cz. 2

Niedopowiedziana rzeczywistość - rozmowa z Andrzejem Barańskim cz. 2

 Może przesadzam, ale miałem misję. Kiedy skończyłem Szkołę Filmową, jasno wiedziałem, co chcę robić. Opowiedzieć o małym miasteczku w okresie PRL-u. O tym, co najlepiej znałem i to, co według mnie koniecznie trzeba było opowiedzieć, bo opowiedziane nie było. Zacząłem od domu rodzicielskiego w filmie "W domu". I od razu też doświadczyłem niebezpieczeństw z tym związanych, potrzeby delikatności  o wybieraniu bohaterów, tworzeniu scenariuszy i poczuciu misji z Andrzejem Barańskim rozmawia Magda Sendecka. Dziś druga i ostatnia część rozmowy.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Krzysztof Kieślowski. Tajemnica ukryta w filmach

Krzysztof Kieślowski. Tajemnica ukryta w filmach

– Nie wiem czy polskie kino wyglądałoby inaczej, gdyby Krzysiek żył. Czy jego głos nie byłby zagłuszony przez jakieś pobąkiwania czy wrzaski. Czuje się jego brak, to nie ulega wątpliwości. Mówią to też studenci szkół filmowych. Brak Krzyśka, bo on potrafił budzić środowisko. Nie chodzi o to, żeby walnął pięścią w stół - bo nie należał do takich osób - raczej zakpiłby z czegoś. Ustanawiając właściwe proporcje – mówi Irena Strzałkowska. Z zastępcą dyrektora Studia Filmowego TOR i wieloletnią przyjaciółką Krzysztofa Kieślowskiego rozmawia Magda Sendecka.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Radio wolności

Radio wolności

Najświeższe i wiarygodne informacje, najmodniejsze przeboje, kultura z wyższej półki - to recepta na sukces dla każdej rozgłośni. W przypadku Radia Wolna Europa nie chodziło jednak o walkę z konkurencją. To radio miało obalić komunizm. Z Andrzejem Mietkowskim, byłym dziennikarzem stacji, twórcą portalu "Radia Wolności" rozmawia Luiza Łuniewska.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Katarzyna Zawadzka. Sztuka przekraczania granic

Katarzyna Zawadzka. Sztuka przekraczania granic

– Teatr jest dla mnie bez wątpienia najlepszym miejscem do zawodowego rozwoju. Można w nim eksperymentować, pracować na swoich emocjach, szukać odpowiednich strun, na których można później ładnie zagrać. Scena to troszkę laboratorium, w którym sprawdza się nasze możliwości, przekracza pewne granice. W pracy na planie filmu, czy serialu nie zawsze jest na to czas – z Katarzyną Zawadzką o pierwszej lekcji aktorstwa z Danutą Szaflarską, powrotach do Krakowa i czeskiej Pradze rozmawia Ryszard Jaźwiński.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Siła siostry. Nowy początek Pauliny Przybysz

Siła siostry. Nowy początek Pauliny Przybysz

–  Każdy projekt i kolejny album były dla mnie jak epoki historyczne - wyznaczyły kolejne etapy w moim, może krótkim, ale jednak dość skomplikowanym życiu. Jednak pierwsza płyta wydana pod moim nazwiskiem wyszła właśnie teraz. Robię coś od początku i buduję nową tożsamość. Czuję, że obrałam jakąś świeżą, nową drogę i to jest ekstra lekkie uczucie!  z Pauliną Przybysz rozmawiamy o zbliżającej się trasie koncertowej, drodze muzycznej i ulubionych artystach.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Arkadiusz Jakubik. Aktor z korbą napędową

Arkadiusz Jakubik. Aktor z korbą napędową

– Do roli komediowej podchodzę bardzo serio. Uważam, że takie role należy grać absolutnie na poważnie, podobnie jak największy dramat czy tragedię. Tylko wtedy jest szansa, że będzie to rola zabawna, przejmująca, ale przede wszystkim prawdziwa. W tym głównie tkwi sekret filmu  rozmawiamy z Arkadiuszem Jakubikiem, bohaterem sekcji "I Bóg stworzył aktora" na Festiwalu Dwa Brzegi, gdzie już od soboty 28 lipca będziemy mogli prześledzić jak hartował się jego wizerunek artystyczny.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Rozmowy

Forma buduje treść - rozmowa z Andrzejem Barańskim cz. 1

Forma buduje treść - rozmowa z Andrzejem Barańskim cz. 1

 Wybierałem raczej bohatera mniejszego niż większego. Zastanawiając się, co będę robił w sztuce, myślałem i o własnym ojcu. Bardzo porządny człowiek, fajny, a nigdy nie dostąpił żadnych zaszczytów, nie był w gazecie, nie dostał medalu. Całe życie przepracował. Takich jak mój ojciec jest większość, bo tak musi być. W filmie wg książki Waldemara Siemińskiego "Niech cię odleci mara" jest kwestia: "Ludzie prości nie mają historii. Spadają cicho, bezszelestnie jak liście z drzewa". A ja, jeśli mam do wyboru prezydenta albo skromnego człowieka, cicho przechodzącego przez życie, to zawsze wybieram tego drugiego  o początkach w teatrze studenckim, który grał światowe prapremiery sztuk Tadeusza Różewicza, pierwszych krokach dramatopisarskich i metodzie twórczej z Andrzejem Barańskim rozmawia Magda SendeckaDziś pierwsza część tej interesującej rozmowy.

> WIĘCEJ


strona
1/9
2

Do góry!