Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Dotknij Teatru

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Dotknij Teatru

Dotknij Teatru

- Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek - pisze w Orędziu na Międzynarodowy Dzień Teatru reżyser Krzysztof Warlikowski. Jego słowa zabrzmią w 22 językach na scenach całego świata.

Jednego z najważniejszych polskich współczesnych twórców teatralnych poproszono o napisanie orędzia w szczególnym momencie - roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Zwracający się do międzynarodowej społeczności teatralnej Warlikowski zachęca do spojrzenia w przeszłość, lecz nie celem wynoszenia jej na ołtarze, lecz dla nieustannego poszukiwania inspiracji i zachęty do refleksji na współczesnością. - Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego. Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco - pisze. Zdaniem polskiego reżysera powinnością teatru jest dziś "zaglądać tam, gdzie patrzenie zabronione".

- Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca - kończy swoje orędzie Warlikowski. Z pełnym tekstem można zapoznać się tutaj...



W Polsce obchody Międzynarodowego Dnia Teatru potrwają tydzień, a przyświeca im hasło Dotknij Teatru. Organizowany już po raz piąty cykl wydarzeń teatralnych zainicowała w 2010 roku grupa łódzkich artystów i animatorów kultury skupiona wokół Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka. We współpracy z warszawskim Instytutem Teatralnym obchody Międzynarodowego Dnia Teatru urosły do skali ogólnopolskiej. W edycji 2014 udział wzięło 49 miast, 178 podmiotów, odbyło się 701 wydarzeń.

Celem projektu Dotknij Teatru jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. To wyjątkowo szeroka i interdyscyplinarna forma obchodów. Poprzez program zawierający różnorodne działania, m.in. spektakle, warsztaty, czytania dramatów, akcje plenerowe, performance, wystawy, próby otwarte, projekcje, wykłady i koncerty, promuje i popularyzuje sztukę teatru i czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach. Widzowie poznają teatr „od kuchni”, zostają zaproszeni do wspólnego tworzenia.

Szczegółowy harmonogram tegorocznych wydarzeń znajdziecie na stronie www.dotknij-teatru.pl

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek - See more at: http://dotknij-teatru.pl/oredzie-na-miedzynarodowy-dzien-teatru/#sthash.MyXPeFZZ.dpuf
Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek - See more at: http://dotknij-teatru.pl/oredzie-na-miedzynarodowy-dzien-teatru/#sthash.MyXPeFZZ.dpuf



Do góry!