Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Badanie "Profil uczestnika festiwalu filmowego". Podsumowanie 43. FPFF w Gdyni

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Badanie

Badanie "Profil uczestnika festiwalu filmowego". Podsumowanie 43. FPFF w Gdyni

20.11.18

Przeciętny uczestnik Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody, dobrze wykształcony. Najczęściej jest kobietą. Jedzie na Festiwal, bo chce obejrzeć dobre filmy, pociąga go wyjątkowa atmosfera imprezy lub kieruje nim ciekawość. Jak już przyjeżdża, to na dłużej. W ciągu statystycznych 3, 4 dni spędzonych na Festiwalu ogląda średnio 7, 8 filmów. Mieszka w hotelu lub w wynajętym mieszkaniu. Przyjeżdża zazwyczaj z przyjaciółmi i znajomymi.

Zakończyło się badanie "Profil uczestnika festiwalu filmowego", wspólne przedsięwzięcie: Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni oraz Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W listopadzie 2018 roku opublikowana zostanie pełna wersja raportu, w którym autorzy badania odpowiadają na pytania, kim są uczestnicy FPFF w Gdyni, z jakich usług korzystają podczas Festiwalu, co robią poza oglądaniem filmów i jak wygląda ich uczestnictwo w kulturze.

W czasie 43. FPFF (17-22 września 2018) studenci Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM pod opieką dr. hab. Krzysztofa Stachowiaka (UAM w Poznaniu) i dr Anny Wróblewskiej (UKSW w Warszawie, rzeczniczka prasowa FPFF) prowadzili badania uczestnictwa w kulturze pod szczególnym kątem - zachowań i preferencji turysty kulturowego, uczestnika Festiwalu. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 968 osób. Organizatorzy poszukiwali odpowiedzi na pytania, jakie dobra i usługi (kulturalne i pozakulturalne) wybierają uczestnicy Festiwali, a co za tym idzie, jakie gałęzie gospodarki lokalnej korzystają na organizacji masowych imprez kulturalnych a także, jakimi motywacjami osobistymi kierują się widzowie, przybywając na FPFF. W efekcie utworzony został profil uczestnika Festiwalu. Organizatorzy projektu badają w ten sposób wpływ Festiwalu filmowego na miasto i region. Wyniki badań pozwolą wzbogacić dyskusję na temat wspierania przez samorządy organizacji imprez kulturalnych w mieście i regionie.

Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura - Interwencje 2018.



Widz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody - 37 proc. ma pomiędzy 18 a 25 lat, ponad 20 proc. - 26-35 lat. Co ciekawe, 2/3 ankietowanych to kobiety. Prawie 60 proc. uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym. Mniej więcej tyle osób pracuje, a ponad 30 proc. uczy się (najczęściej w szkołach średnich lub wyższych). Badanie dementuje jeden z gdyńskich stereotypów - przedstawiciele branży, twórcy lub dziennikarze stanowią tylko około 20 proc. uczestników imprezy. Wykazuje jednocześnie, że w Festiwalu biorą udział - obok osób uczących się - ludzie o stosunkowo dobrej sytuacji materialnej, zarabiający przeciętnie średnią krajową.

Tylko ok. 20 proc. uczestników deklaruje, że przyjechała na Festiwal z powodów zawodowych. Najczęściej wskazywane motywacje to: ciekawe filmy, atmosfera, chęć spędzenia wolnego czasu i ciekawość. Średnio widzowie przebywają na Festiwalu blisko 4 dni i oglądają ponad 7 filmów.

Blisko 1/3 uczestników to Gdynianie, kolejne duże grupy przybywają z Gdańska, Warszawy, Krakowa. Turyści festiwalowi zatrzymują się w kwaterach prywatnych, hotelach, hostelach. I to właśnie nocleg stanowi największy ich wydatek (średnio blisko 350 zł). Kolejne duże grupy wydatków to jedzenie, transport, zwiedzanie i rozrywka, zakupy. Przeciętnie widz podczas pobytu na Festiwalu wydaje aż 877,59 zł! Rzecz jasna więcej wydają turyści, którzy muszą opłacić noclegi i transport oraz wyżywienie "na mieście". W pełnej wersji raportu oszacowana zostanie suma, jaka wpływa z indywidualnych wydatków festiwalowiczów. Najczęściej kupowanym produktem - poza jedzeniem i biletami do kina - jest… alkohol (blisko 20 proc. przyznaje się do tego zakupu). Ale wśród wymienianych zakupów znajdują się też książki i płyty, gadżety festiwalowe, pamiątki oraz odzież, obuwie i galanteria.

Ponad połowa uczestników przybywa na Festiwal ze znajomymi i przyjaciółmi, niespełna 20 proc. samodzielnie, a 1/4 z partnerem, partnerką czy współmałżonkiem. Turysta festiwalowy jest aktywny, lubi wymykać się z kina. W Gdyni chodzi na plażę, na Kamienną Górę, zwiedza Muzeum Emigracji, Muzeum Miasta Gdynia, klify, Skwer Kościuszki. Jeździ często do Gdańska zwiedzić starówkę, Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności albo… do Sopotu na molo.

I co najważniejsze - uczestnik 43. FPFF w Gdyni ocenia nowe polskie filmy albo bardzo dobrze(blisko 50 proc.) albo dobrze (37 proc.). Ci, którzy uczestniczą w wydarzeniach towarzyszących, również czują się usatysfakcjonowani, choć 30 proc. nie ma zdania, gdyż koncentruje się przede wszystkim na pokazach filmowych. Prawie wszyscy deklarują, że również w przyszłym roku uczestniczyć będą w FPFF. 

Pełna wersja raportu opublikowana zostanie w najbliższym czasie. Informacja o publikacji raportu zostanie rozesłana do odbiorców newslettera FPFF. W raporcie poruszone zostaną dodatkowo takie kwestie, jak wpływ Festiwalu na miasto czy związek uczestnictwa w FPFF z uczestnictwem w kulturze w ogóle. Już teraz zapraszamy do obejrzenia prezentacji zawierającej najbardziej podstawowe wyniki badania (KLIKNIJ).

Partnerami i patronami medialnymi projektu są: miesięcznik Film&Tv Kamera, miesięcznik Kino, Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji Instytut Kosmopolis, Fundacja Legalna Kultura, Stowarzyszenie Filmforum, Serwis www.sfp.org.pl.

Jednocześnie Pomorska Fundacja Filmowa podaje podsumowanie 43. edycji FPFF w Gdyni. Wiemy już, że 43. Festiwal był rekordowy pod względem frekwencji - w projekcjach, spotkaniach i warsztatach uczestniczyło około 75 000 widzów. Dla porównania - w 2014 roku było to 47 000, a w 2017 - 61 000! Pokazano 174 filmy podczas 454 projekcji. Zarejestrowano 3657 akredytowanych uczestników. A co najważniejsze, w cyklu Gdynia Dzieciom uczestniczyło aż 9 158 widzów. Zaś ekipę Festiwalu wspierała grupa 212 wolontariuszy!




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura






Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!